Automatisert retail reklame­produksjon

Produser fem ganger mer, på en tredjedel av tiden

Produksjon av kampanjemateriell kan være en omfattende, tidkrevende og ikke minst kostbar prosess. Denne produksjonen er noe tradisjonelle reklamebyråer tar seg godt betalt for. Vi i Cognito tenker annerledes – tiden for å produsere retail kampanjemateriell på tradisjonell måte er passé. Ved å sette produksjonen i system, med et regelbasert malverk for all produkt- og priskommunikasjon kan hele produksjonsprosessen automatiseres.

Det perfekte produksjons­systemet for retail kampanje­produksjon – finnes det?

Retter dere de samme feilene om og om igjen fordi grunnlaget er feil? Blir korrektur­rundene ekstra lange, 6 til 10 korrekturer? Bruker dere unødvendig tid på å finne riktige bilder tekster og priser? Utvikler det seg langsomt doble bildearkiv – ett hos byrået og ett hos markeds­avdelingen? Alt dette er velkjent problematikk for oss og noe vi har funnet en løsning på. I lengere tid har vi lett etter det perfekte produksjons­systemet for retail kampanje­produksjon – og et slikt system har frem til nå vært umulig å finne. Vi har erfaring fra de andre etablerte produktene som prøver å løse disse utfordringene, men de har alle svakheter. Gammel teknologi, mye skreddersøm og betydelige oppstartskostnader var utfordringer med disse plattformene.

Men løsningen skulle vise seg å være i vårt eget nettverk. Den norske start-up-bedriften Kodient har utviklet en plattform som løser de komplekse utfordringene i en retail reklame­produksjon. SAAS-applikasjonen – Retailor.

Cognito og Kodient har hatt et nært samarbeid i hele utviklings­fasen og vi har vært hverandres rådgivere og partnere hele veien. Resultatet er en plattform som forenkler det komplekse og gir en strømlinje­formet produksjons­linje.

En SAAS-løsning spesialutviklet for retailkjeder

SAAS-applikasjonen er spesielt utviklet for retail-kjeder med store varekataloger og som har regelmessige produkt/pris kampanjer. Vi har analysert og gjennom­arbeidet alle de utfordringer og tidstyver som eksisterer ved en kompleks retail kampanje­produksjon. Resultatet er at vi nå kan effektivisere og automatisert disse prosessene betydelig. Med vår løsning kan en retailkjede produsere fem ganger mer på en tredjedel av tiden. Produksjonen forenkles og gjøres dynamisk. Dette medfører en mye større fleksibilitet og hver butikk i kjeden kan produsere sitt eget butikk­materiell ved behov. Alltid innenfor kjedens brandguide slik at merkevaren ivaretas. Kampanje­materiellet som produseres av hoved­kontoret publiseres ut til hver enkelt butikk med et tastetrykk.

Enkle integrasjoner

Applikasjonen kobles til kundens eksisterende varekatalog og denne informasjonen er umiddelbart tilgjengelig i alle applikasjonens produksjons­flater. Informasjonen kombineres med smarte regelbaserte designmaler, slik at «ikke-designere» kan produsere kampanje­materiell ved kun å innhente varedata igjennom systemet.

Tradisjonell produksjon enten den er intern eller gjennom et byrå, er delt opp i faser. Produksjonen går frem og tilbake i korrektur­runder. Denne faseindelingen av produksjonen fjernes ved bruk av Retailor. All produksjon skjer i sanntid og rettelser gjøres umiddelbart i systemet. Med automatiserte arbeidsflyt for produksjon, vil markeds­avdelingen jobbe mer effektivt, overholde tidsfrister og eliminere feil. Løsningen gjør at markeds­avdelingen kan kutte kostnader og effektivisere produksjonen.

I Cognito har vi en gruppe fagpersoner som har lang erfaring med rekalame­produksjon for retail segmentet og vi har gjennom årene jobbet med mange av Norges største retail­kjeder.

Hvorfor velge Retailor?

Retailor effektiviserer og automatiserer produksjonen av reklame­materiell til digitale og analoge flater. SAAS-applikasjonen er spesial­utviklet for retail­kjeder og bedrifter med store vare­kataloger.

Enkel integrasjon

Retailor gjør en enkel integrasjon mot kundens varedata. Dette gjør vi uten store prosjekter og dyre oppstarts­kostnader. Vi har erfaring med mange typer vare­kataloger, fra PIM-løsninger som f.eks. Bluestone eller SAP/Hybris til enklere løsninger som webshop og excel ark.

Kampanjemodul. En datakilde – produksjon til flere medieflater

Ved å benytte en datakilde vi du kunne produsere reklame­materiell til flere medieflater med et taste trykk. Hvis du f.eks har produsert banner­annonser, plakater, hylle­forkanter, kundeavis og digital signage, og du ønsker å endre en pris. Da endrer du prisen på kampanje­nivå og prisen i alle dine produksjoner endres automatisk.

Smarte – regelbaserte designmaler

Gjennom smarte designamaler kan «ikke-designere» enkelt og effektivt skape reklamemateriell som holder seg innenfor design­manualen. Markeds­avdelingen kan kutte kostnader, automatisere, effektivisere og forenkle kampanje­produksjonen.

Butikkportal

Retailor-butikkportal gjør det enkelt for butikkene å lage plakater, hylle­forkanter, digital signage for produkter som ikke er med i en kampanje. Samtidig har markeds­avdelingen sentralt kontroll på maler, design og utrykk.

Ønsker du å vite mer?

Fyll ut skjemaet så kontakter vi deg for et møte.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Relaterte artikler

Cognito blir partner med norsk startup som skal revolusjonere retail-reklame­produksjon

Retailkjeder bruker for mye tid og penger på produksjon av kampanje­materiell til analoge og digitale flater.

AI – en markeds­førers beste støttespiller

En av de største utfordringene i markedsføring i dag er at mange sitter på mengder av data, men utnytter kanskje bare en brøkdel.

Slik lager du DM som selger

Vårt viktigste råd er at bedre planlegging og tids­frister, gir DM-er som selger mer. Meningen er at tipsene under skal motivere deg til å lage en plan med tidsfrister.