En serie i tre deler om hvordan du konverterer nettbesøkende til kunder.
Del 1: Nettsiden – tekniske tips
Del 2: Produktet – kanskje problemet er hva du selger?
Del 3: Innholdet – redaksjonelle tips
Lag landingssider
Det er ikke så lett så selge fra bedriftens vanlige hjemmeside, der er det for mange forstyrrelser. En landingside (kampanjeside) er derimot spisset mot ett eneste mål, nemlig at leseren skal bestille noe.
På en landingsside fjerner du alt som ikke handler om denne ene oppgaven. Fjern bedriftens vanlige menyvalg, utenomprat og lenker. Gi nok informasjon til at folk kan ta en beslutning, men ikke så mye informasjon at folk ikke orker å lese. Ha en tydelig bestillingsknapp. Test ulike varianter av landingssiden.
Mobiltilpasset
De fleste markedsførere kjenner til at nettsider må kodes på en spesiell måte slik at bokstavstørrelsen tilpasser seg ulike typer skjermer, for eksempel mobilskjermer og PC-skjermer. Folk skal slippe å zoome på en mobiltelefon. Bildene må også stokkes om på ulike skjermer. Problemet er at det er ikke nok å kjenne til dette. Noen må også sørge for at slik tilpasning faktisk blir gjort. Det er din oppgave å skaffe bedriften nødvendig hjelp slik at nettsidene blir responsive.
Bedre enn mobiltilpasset
Du kan gå ett skritt lenger. Du kan kutte en del setninger og bilder dersom kunden leser på mobil. Det går an å lage en helt egen versjon av landingssiden for mobilbrukere.
På en PC-skjerm kan du ha ganske mye tekst og en del bilder, likevel kan bestillingsknappen være godt synlig selv om den står nederst på siden. Sagt på en annen måte: Med et kjapt blikk på skjermen, klarer kunden å se at det faktisk er mulig å bestille varen.
På en mobil må kunden lese elementene etter hverandre. Kunden må tråkke gjennom hele løypen av tekster og bilder før bestillingsknappen dukker opp. Tommelen får svimerker før kunden har bladd seg gjennom hele teksten.
Mobilbrukere vil gi opp halvveis i løpet uten å vite at det er mulig å bestille, for bestillingsknappen kommer helt til slutt.
I en del tilfeller bør du derfor radikalt stokke om på elementene og kanskje kutte ned på teksten når du henvender deg til mobilbrukere. Det handler ikke bare om å få bestillingsknappen frem tidligere, men også andre argumenter må frem tidligere og forkortes.
Dette kan gjøres med html-koder slik at mobilbrukere ser én layout og PC-brukere ser en annen layout. Det blir faktisk to ulike nettsider med ulikt innhold når det gjelder tekster osv.
Det finnes også en teknisk mulighet for å låse et element til forsiden i mobilvisning. Da kan for eksempel bestillingsknappen, eller noe annet, henge på skjermen selv om leseren blar seg nedover på siden.
Bekreft for folk at de har kommet riktig
Det er antagelig ikke så mange som skriver inn nettadressen din manuelt eller oppsøker nettsiden din daglig. De som besøker nettsiden din, kommer dit etter noen søk på nettet. Da bør du passe på å bekrefte raskt at de har kommet til en side som gir svar på de søker etter.
Forenklet sagt bør det øverst på hver side stå en overskrift som forteller hva leseren vil få på den siden. Det finnes sikkert flere løsninger, men poenget er at leseren skal tenke: «Ja, her finner jeg det jeg trenger. Jeg må lese mer på denne siden.»
Du kan også flytte «bekreftelsen» frem til søket. I for eksempel WordPress, når du lager nettsiden, kan du skrive inn hvilken tekst som skal vises som treff i Google. Så kan du gjerne ha en annen tekst på selve nettsiden.
Strategier, tips og triks rett til deg!
Meld deg på vårt nyhetsbrev, så holder vi deg oppdatert – helt gratis.
Se hvordan vi behandler personopplysninger.
Segmentér kundene allerede på nettsiden
La oss si du tilbyr både overtidsmat og bryllupsservering. Da gjelder det å segmentere kundene så fort som mulig. Vis frem to tydelige knapper som sender kundene inn i rett spor. Det er ikke noe poeng at bryllupskundene skal lese alt mulig om overtidsmat.
Bruk Google Analytics
Sjekk hvilke artikler som får mest treff. Del disse i sosiale medier. Lag nye artikler som ligner på de populære. Tilby varer og tjenester som passer til det de populære artiklene handler om.
Tenk dialog
Har du gjort det lett for folk å snakke med deg? Folk kan være interessert, men så har de bare et lite spørsmål som skal avklare noe før de bestiller. Må de da gjennom et stort skjema som er laget for å hjelpe deg og ikke kunden? En god gammeldags e-post er enkelt for kunden. En chattemulighet er enkelt for kunden. Ikke gjør det så vanskelig at dialogen uteblir.
Les også: Del 2: Produktet – kanskje problemet er hva du selger?