SEO betyr at du utfører grep på nettsiden din slik at den kommer høyere opp når folk søker med Google. Et grep er å lage en såkalt cornerstone.
En cornerstone får deg høyere opp i søk på Google
Cornerstone er en samleside der du lenker til dine andre artikler innen samme tema. Google liker slike samlesider og rangerer dem høyere i søk.
Når du lager en cornerstone, pass da på at alle sidene som den lenker til, bruker samme stikkord. La oss si at du skriver om CRM. Da bør stikkordet CRM dukke opp flest mulig steder her:
- URL-en
- Titteltaggen
- Overskriften
- Ingressen
- Første avsnitt
- Bildefilen
- Alt-tekst til bildet
- Mellomtitler
- Brødtekst
- Menyer eller knapper
La oss si at du skriver åtte artikler om temaet CRM. Alle artiklene må ha ordet CRM strategisk plassert som nevnt over. Deretter lager du en samleside med lenker til disse artiklene. Også samlesiden må ha ordet CRM strategisk fordelt utover.
Samlesiden kan for eksempel være som en artikkel, den også. Hele strukturen kan også være en kjempelang artikkel som du har delt opp i flere kapitler, hvert kapittel er en egen nettside. Poenget er at det er lenker mellom samlesiden og de andre sidene. Nå har du en hjørnestenartikkel – en cornerstone.
Strategier, tips og triks rett til deg!
Meld deg på vårt nyhetsbrev, så holder vi deg oppdatert – helt gratis.
Se hvordan vi behandler personopplysninger.
Hjelp din cornerstone med SEO-grep
Og når du nå er så godt i gang, bør du passe på at alle artiklene koblet til samlesiden er søkemotoroptimalisert:
- Pass på at typografien er god, ikke bruk hvite bokstaver på grå bakgrunn, da mister du poeng hos Google som vil at nettsiden din skal være lett å lese med god kontrast.
- Sørg for at nettsiden ser fin ut også på mobil og nettbrett. Det kalles responsiv design og gjør at du blant annet skal slippe å zoome for å se store nok bokstaver. Test selv her om din nettside er responsive og mobiltilpasset.
- Pass også på at tekstene dine er søkbare, altså at de ligger som kopierbar tekst og ikke som bilder og illustrasjoner.
- Bruk HTML-koder som H1, H2 osv. Men H1 kun én gang.
- Skriv metatekst som forklarer hva siden handler om
- Du kan også legge til en YouTube-video, det liker Google.
- Lag et sidekart
- Publiser gamle artikler på nytt etter at du har omarbeidet dem. Google liker ferske artikler.
- Betal deg ut av problemet med Google Ads
- Vær venstrevridd. Det viktigste skal stå til venstre i setningene og på nettsiden.
Google-søk avgjøres av flere hundre slike parametere som Google har satt opp. Det hjelper for eksempel at store og seriøse aktører har lenker til din nettside. Det finnes mange SEO-grep, men du slipper ikke unna at du også må forfatte tekster folk ønsker å lese.
Lag en cornerstone med godt innhold
Lag en strategi om hvordan du kan skrive artikler som andre synes det er fristende å lenke til. Men hvordan få et stort nettsted til å bli interessert? Kanskje trenger du hjelp av en tekstforfatter.
Sørg for at alle involverte avdelinger på jobben forstår viktigheten av å trekke folk til bedriftens nettsted. For eksempel salgsavdelingen kan bidra med å fortelle hva kundene pleier å spørre om, det hjelper deg å finne på artikler som kundene kan være interessert i. Webavdelingen kan bidra med å fjerne gamle sider som ikke virker, for slike sider kan gi straffepoeng hos Google.
Bruk ord som folk søker med
Før du skriver, må du finne ut hvilke ord folk bruker i sine søk. Tenk for eksempel at artiklene og cornerstonen skal være et svar på hva folk spør om. Skriv inn spørsmål i søkefeltet til Google og se hvor mange treff du får. Bruk ord som folk bruker. I vår vesle redaksjon i Cognito diskuterte vi forleden om vi burde omtale landingssider som kampanjesider. Et søk avgjorde saken.
Lyst til å nå nye høyder?
Det vil vi også. La oss ta en prat, eller et møte, for å finne ut hvordan vi kan hjelpe til.
Fyll ut skjemaet så kontakter vi deg. Se hvordan vi behandler personopplysninger.