Det viktigste må stå først
På en mobil er det bare de første ordene som vises i emnefeltet. Strømmen av e-poster er så stor at du kan ikke forvente at mottakeren åpner e-posten din for å lese hele emnefeltet. Etter at de første ordene er lest i emnefeltet, kan beslutningen allerede være tatt om enten å løpe videre til neste e-post eller å åpne e-posten for å lese mer.
Din jobb er å få mottakeren til å forstå hva e-posten handler om uten at det er nødvendig å måtte åpne e-posten for å lese hele emnefeltet. Eller sagt på en annen måte: De første ordene i emnefeltet må være så fristende at mottakeren velger å åpne e-posten.
Det betyr ikke at emnefeltet må ha få ord. Men det betyr at det viktigste må stå først.
Ved A/B-testing kan man få seg noen overraskelser
Selger du kjoler, pleier vi å si at da må ordet kjoler komme svært tidlig i emnefeltet. Det hjelper ikke at du bruker ord som «tilbud» eller «lekre» dersom folk ikke vet hva du snakker om. Derfor må ordet kjoler stå til venstre for ord som sier noe mer om kjolene.
Vel, det er det vi pleier å si. Men ved A/B-testing kan man få seg noen overraskelser.
Det viktige ordet var et spam-ord
En av våre oppdragsgivere skulle gi bort et produkt som er verdt et par tusen kroner. Folk måtte bare svare på en quiz som besto av ett eneste spørsmål, så var de med i trekningen. Vi regnet med at muligheten for å vinne, var det viktigste for kunden. For å vinne noe, er jo gøy, ikke sant? Ergo satte vi ordet «vinn» helt først i versjon A.
I B-testen satte vi derimot ordet «vinn» langt ut i emnefeltet. Det viste seg at B vant. Betyr det at folk ikke er interessert i å vinne? Nei. Men A-testen ble antagelig hardere rammet av spamfiltere fordi ordet «vinn» sto først emnefeltet. «Vinn» er et typisk spamord som spamfiltere ikke liker.
Du må altså si det viktigste først, men ordene må ikke trigge spamfiltere.
Strategier, tips og triks rett til deg!
Meld deg på vårt nyhetsbrev, så holder vi deg oppdatert – helt gratis.
Se hvordan vi behandler personopplysninger.
Tid til testing
For å maksimere effekten av en utsendelse, bør du altså teste emnefeltet. Det betyr at du må legge inn noe mer tid i planen. Det tar nemlig noen timer å A/B-teste, et utvalg personer må få en sjanse til å lese e-posten før hovedutsendelsen skal ut. I tillegg trengs det noe tid i forkant for å klekke ut to ulike emnefelt.
Bedrifter kan ha flere avdelinger involvert for å skape innholdet i et nyhetsbrev. Diskusjoner, forbedringer og rettelser kan gå frem og tilbake. Når alt er klart, går noen ganger luften ut. Men det viktigste gjenstår: Emnefeltet.
Mange mottakere ser kun emnefeltet når de mottar e-post. De ser ikke bildene eller overskriftene som er nedover i e-posten og som flere avdelinger i bedriften har diskutert frem og tilbake. Det er emnefeltet som skal lokke mottakerne til å åpne e-posten slik at de ser resten. Derfor er emnefeltet svært viktig.