Det gjelder å lage innholdsmarkedsføring som sender personer inn i din elektroniske salgstrakt. Content marketing og inbound marketing kan gå hånd i hånd.
- Beskriv målgruppen som en person.
- Lag noe som en slik person vil lese eller delta i. Tilpass innholdet til kanalen.
- Tilby nyhetsbrev eller en annen «call to action» på slutten av teksten/filmen.
- En handel kan oppnås etter ytterligere påvirkning.
- Tilpass kommunikasjonen med kunden etter de ulike fasene som han er i.
- Samle inn mer informasjon om kunden i alle fasene.
Effektiv innholdsmarkedsføring er en rød løper til handelen
Innholdsmarkedsføring og inbound marketing er beslektet og delvis overlappende begreper. Inbound marketing er som en salgstrakt som kunden skal lokkes inn i. I bunnen av trakten ender man opp med en handel. Deretter fortsetter man med videre kundedialog.
Innholdsmarkedsføring kan være et verktøy som får en mulig kunde inn i salgstrakten, altså inn i inbound marketing-trakten. Man har for eksempel en artikkel eller film om noe personen er interessert. Dette gjør at leseren oppsøker salgstrakten.
Artikkelen bør på et eller annet vis gi leseren en positiv tanke om avsenderen.
Enkelte artikler stopper med den tanken der og da, andre artikler lokker leseren over til en salgstrakt.
Innholdsmarkedsføring kan også brukes inne i trakten, man kan ha artikler eller filmer som holder interessen oppe helt frem til en handel. Og etterpå.
Men innholdsmarkedsføring kan altså også være artikler som slett ikke avsluttes med en vennlig dytt inn i trakten eller nedover i trakten. Man har kanskje en kronikk som indirekte snakker positivt om produktet, uten at teksten avsluttes med «abonnér på vårt nyhetsbrev» eller lignende.
Det er altså ikke all innholdsmarkedsføring som brukes sammen med inbound marketing. Men er man ute etter effektiv innholdsmarkedsføring, bør man koble det til inbound marketing, for da har man en tydeligere plan med retning mot en handel.
Selger ved å ikke pushe salg
Innholdsmarkedsføring skal ikke mase om salg og tilbud. Leseren er først og fremst interessert i tipsene eller historiene som artikkelen eller filmen forteller. På slutten av artikkelen eller filmen er det derimot en oppfordring om å gå videre.
Du bør ikke gi hele artikkelteksten i sosiale medier. Gi personen en grunn til å klikke seg videre, det vil si nærmere salgstrakten, det er i salgstrakten personen kan lese resten av artikkelen.
Skal innholdsmarkedsføringen bli effektiv, bør du få tak i e-postadressene til personene i målgruppen. Etter at du har fått adressene, kan du nemlig fortsette innholdsmarkedsføringen med nye artikler.
Strategier, tips og triks rett til deg!
Meld deg på vårt nyhetsbrev, så holder vi deg oppdatert – helt gratis.
Se hvordan vi behandler personopplysninger.
Tilpass budskapene
Budskapene dine må tilpasses den fasen kunden er i. I starten leter personen etter løsningen på et problem. Dersom personen velger å bli kunde, kan du sende mer informasjon som passer til ferske kunder. Når personen har vært kunde lenge, sender du en annen type informasjon. Jo mer du vet om kunden etter hvert, desto mer skreddersydde artikler og tilbud kan du sende. Cognito har apparatet dere trenger for å sette alt dette i system.
Tenk Google-søk også med nyhetsbrev og annen innholdsmarkedsføring
Innholdsmarkedsføring kan ha lang levetid. Når du sender ut et nyhetsbrev, bør hoveddelen av artikkelen ligge på en av dine nettsider. Det betyr at artikkelen senere kan søkes opp i Google, og da ramler stadig nye personer inn i salgstrakten.
Ta frem kalenderen
Du må legge planer, ellers koker det bort. Hva kan du for eksempel fortelle kundene i februar eller i juni? Lag en månedstabell over ideer, hvem som har ansvaret internt og hva som skal samkjøres med andre kanaler.
Det første du kan gjøre for å komme videre, er å ta en telefon til oss i Cognito. Vi sørger for fremdrift, planlegging og tar oss av landingssider, utsendelser og alt annet slik at din innholdsmarkedsføring blir så effektiv som mulig.
Lyst til å nå nye høyder?
Det vil vi også. La oss ta en prat, eller et møte, for å finne ut hvordan vi kan hjelpe til.
Fyll ut skjemaet så kontakter vi deg. Se hvordan vi behandler personopplysninger.