Vi ser på potensialet til disse små grafiske elementene som kan bidra med stemning og tilknytning til e-postkampanjene dine.
Det er noen ting som symboliserer moderne kommunikasjonsbehov i tillegg til emojier; bildenes sentrale rolle (der tekst er underordnet), og behovet for umiddelbarhet – å kunne uttrykke oss på en raskest mulig måte.
For å virkelig forstå emojiens grad av relevans, bør vi vite at:
- Det er en offisiell «World Emoji Day»
- Emoji-filmen spilte inn 82,5 millioner dollar hos amerikanske kinoer i de første 6 ukene
- I 2015 utnevnte British Oxford Dictionary denne emojien som årets ord: 😂
Emoji er hele spekteret: de har blitt en del av det skriftlige uttrykket, blant annet i chatter, sosiale nettverk og e-post.
Dette innlegget vil fokusere på sistnevnte kanal, og se på hvordan merkevarer kan berike emnefeltet med smiley-er, tegninger og alle typer stiliserte figurer. Men først la oss ta et steg tilbake og se hvordan og hvor emojier ble født.
Emoji: en kort (og usikker) historisk profil
Identiteten til den opprinnelige skaperen diskuteres fortsatt. Noen tilskriver den til Shigetaka Kurita, noen til Nicolas Loufrani, og noen til Scott E. Fahlman, som imidlertid introduserte uttrykksikoner i meldingsprogrammer i 1982. Emojier er rettere sagt en evolusjon fra uttrykksikoner.
La oss gå lenger tilbake. Året var 1971 da Franklin Loufrani patenterte det første smiley-ansiktet, ved å bruke det i avisen France Soir for å markere positive nyheter. Mer enn 20 år senere, i 1997 digitaliserte Franklins sønn Nicolas Loufrani farens smiley-ansikt.
Litt senere dukket de opp i mobiltelefoner, takket være et partnerskap mellom Loufrani og Alcatel. Videre, i 2001, ble den offisielle Smiley Dictionary utgitt, som inkluderte 887 «smiley faces» delt på kategori: ekstravaganse, flagg, stemninger, sport, og så videre.
Siden den tid har det bare gått oppover. For å gå til tilbake til e-postmarkedsføring – Jess Nelson i Email Marketing Daily, beregnet at bruk av emojier i e-post har økt med 775% på årsbasis.
Emojiens fordeler i et emnefelt
📧 + 🙂 = ⚡
God bruk av emojier i e-postmeldinger lar deg uttrykke innholdet i emnet raskt og umiddelbart. I tillegg å være en ressurs for å forbedre mottakerens engasjement har Experian, med sin undersøkelse, funnet ut at 56% av merkevarene som brukte emojier i emnefeltet fikk en økning i unike åpninger.
Emojier du kan kopiere ✂️ og lime inn 📋
Her er en liste med sider du kan bruke til å finne emojier:
4 måter du kan bruke emojier i emnefeltet
Finn én ikonisk emoji
La oss starte med den minst vanlige bruken. Det er kanskje den enkleste, men det viser seg å være den mest sofistikerte strategien. Den går ut på å velge en emoji og velge den som et karakteristisk symbol på alle utsendelser. Et godt eksempel er On, et løpeskomerke, kjent for sin Cloud-serie. On legger inn en sky i begynnelsen av alle sine e-postmeldinger: ☁️, en slags naturlig utvidelse av merkevaren.[/fusion_text]
☁️ Til og med 9. juni: prøv et par i 30 dager.
Death to Stock er annet perfekt eksempel. De legger inn en hodeskalleskalle-emoji i alle e-postenes emnelinjer.
Monthly photo pack 💀 Hot & Cold
Monthly photo pack 💀 Into the Light
Denne bruken er svært ikonisk, og illustrerer tydelig hvordan emojier kan være mye mer enn små dekorasjoner. Med truende skyer og hodeskaller er de absolutt ikke de mest muntre emojiene, men er definitivt eksempler på modige og eksperimentelle merkevarer.
Emojier som en visuell representasjon av teksten
Bruken av grafikk for å animere emnefeltet kan være minst like effektiv. Dette er den hyppigste bruken og er knyttet til e-postens innhold. Det er enklest å starte med eksemplene i dette tilfellet:
Topphemmelige AdWords-verktøy er her 🔨🔧
PPC sin historie og ukjente fremtid 🔮
I disse emnefeltene er emojiene knyttet til et enkelt ord. De er grafiske utvidelser av individuelle nøkkelord, som gjenspeiler konseptet i kommunikasjonen.
Emojier som erstatter ord
«Vi ❤️ deg» er det mest kjente og mest utbredte eksempelet. Å bytte ord med emojier er en måte å legge til uttrykk på en emnelinje, som gir et ekvivalent substitutt for et ord og sparer plass. Det gir emnefeltet en konsis stil og riktig lengde.
20-50 % på hele butikken. Bare fordi 😘
Stemningsfulle emojier
La oss snakke om alle de tilfellene der emojier ikke er koblet til et bestemt ord, men refererer til en implisitt sammenheng. E-postene som vanligvis sendes i begynnelsen av årstider er gode eksempler, da de ønsker å understreke overgangen til den nye perioden av året.
🌸 2 for 1 i hele april 🌸
Emojien gir kun mening hvis du ser konteksten (våren), siden det ikke er noe i teksten som refererer til godt vær. På samme måte fungerer snømenn, sleder og snøflak best om vinteren.
I et alternativ til sesongbasert logikk finner vi også emojier som lyn ⚡ til å indikere muligheter og anledninger som må utnyttes umiddelbart eller brann 🔥, for å understreke potensialet til et produkt, effektiviteten til et verktøy eller vekstmuligheten tilbudt av et kurs.
Strategier, tips og triks rett til deg!
Meld deg på vårt nyhetsbrev, så holder vi deg oppdatert – helt gratis.
Se hvordan vi behandler personopplysninger.
Beste praksis når du bruker emojier i e-postmarkedsføringen
Kjenn målgruppen
Vurder alltid typen publikum du sender e-postene dine til. Noen ganger risikerer emojier å være upassende. Vi har lagt vekt på deres visuelle innflytelse, men for noen mottakere kan denne innvirkningen ha motsatt effekt, noe som forårsaker at e-posten legges i søppelpost eller enda verre, deres spamfiltre.
Ikke overdriv
Bruk emojier varsomt og finn de riktige mulighetene for å bruke dem. Risikoen (se ovenfor) er at du vil legge til en spammy tone til e-posten og dermed få lavere åpningsrater.
Kompatibilitet
Nå er det slik at emojiene ikke blir sendt som små bilder, men en liten tekstkode som blir vist som en emoji hos mottaker. Utseendet vil variere avhenging av hvilken enhet de vises på. Eller i verste fall feile fordi valgte emoji ikke er støttet hos mottaker.
Per i dag greier de fleste store e-postklienter å vise emojier, men vi anbefaler alltid å kjøre en test først for å sjekke kompatibiliteten.
Utfør A/B-tester
Når det gjelder testing, er det et grunnleggende verktøy for å eksperimentere hvilken emoji og generelt hvilken emnelinje som passer best for e-postene dine: A/B-tester lar deg sammenligne to forskjellige versjoner av en melding som sendes til forskjellige mottakere for å se hvilken e-post får høyest åpningsrate.
Kommentarfelt
Lyst til å nå nye høyder?
Det vil vi også. La oss ta en prat, eller et møte, for å finne ut hvordan vi kan hjelpe til.
Fyll ut skjemaet så kontakter vi deg. Se hvordan vi behandler personopplysninger.