En av de største utfordringene i markedsføring i dag er at mange sitter på mengder av data, men utnytter kanskje bare en brøkdel.
Manuell behandling av data er tidkrevende og stjeler tid fra de kreative prosessene. Ved å benytte kunstig intelligens (AI) til databehandling frigjøres mye av denne verdifulle tiden. Vi i Cognito har inngått et samarbeid med Datatrics for å kunne tilby våre kunder en kostnadseffektiv vei inn i maskinlæringens verden – altså AI. I denne sammenheng vil vi fortelle litt om hva AI kan gjøre for deg.
Hva AI egentlig er
AI omtales som programmer eller maskiner som oppfører seg som mennesker i måten de behandler informasjon, agerer og ikke minst lærer.
For å spesifisere kan man si at de er svært dyktige på det de er satt til å lære, men ut over dette kan de ingen ting.
Google translate er et godt eksempel på dette. Programmet kan oversette hundrevis av språk, men det kan ikke fortelle deg forskjellen på en elefant og en vase.
Hva er og hva er ikke AI?
GPS-navigering kan hjelpe til med å forklare hva som er AI og hva som ikke er AI. Kartene og rutene er som regel lagt inn og forhåndsprogrammert på forhånd – altså ikke AI. Mens de forslagene du kan få om raskeste rute, er basert på trafikkdata og dine vanlige reiseruter. Disse er da og regne som AI-funksjoner. De vil og stadig forbedres basert på informasjon hentet fra bruk av tjenesten.
Slik fungerer AI i praksis
I stedet for å forhåndsprogrammere inn rutiner starter AI på blanke ark. Det blir matet med store mengder data og basert på input – et satt mål – finner den løsninger.
Siden AI er et program vil den kunne behandle og finne mønster på så store mengder av data, at det er umulig for et menneske å kunne gjøre det samme – i alle fall på så kort tid.
God databehandling blir til spisset markedsføring
Dagens forbrukere er rett og slett bortskjemte. De har blitt vant med at innhold er personalisert og forventer dette i større og større grad. Man kan gå så langt som å kalle spisset markedsføring for en hygienefaktor.
Benytter du AI vil du raskere kunne segmentere kundene dine i flere og mer relevante grupper.
Hvilke kunder vil gi deg mest igjen for ditt markedsbudsjett over tid – hvor bør du legge kruttet? Finn dine lojale og lønnsomme kunder ved analyse av deres kjøpsmønster.
Konkretisert kan AI finne ut hvor i et kjøpsløp en person befinner seg, og de virkemidler som fungerer best for å flytte kunden til et konkret kjøp. Er kunden i sluttfasen kan det være mest lønnsomt å fortelle at det «bare er x-antall varer igjen på lager». Mens en kunde som fortsatt er i vurderingsfasen kanskje heller bør eksponeres for sammenlignbare varer.
Dette er kundekommunikasjon som kan automatiseres ved hjelp av AI.
4 steg til gode resultater
- Data
- Jo mer data, jo bedre. Ved å gå igjennom dine tidligere konverteringer kan vi finne ditt nye konverteringsmål. Og hva er vel markedsføring uten måltall?
- Kvalitetssikring
- Gull inn er gull ut. Bruk tid på å kvalitetssikre den dataen som mates inn i AI systemet.
- Tålmodighet
- AI lærer og læring tar tid. Ved å sette seg et fremtidig mål gir man rom for å kunne samle inn variert data som gir resultater over tid. Kort fortalt, man bør ikke basere salgsmål i juni på salgsmål i desember – om man selger juletrær.
- Tenke selv
- AI er enormt god på å løse komplekse regnestykker, analysere store datasett, finne anomaliteter og mønstre. Den vil riktignok aldri spørre seg selv om strategien er riktig eller om den har feil data. Det er din jobb, og en jobb du vil få mer tid til når AI tar seg av tallknusingen.
Det er kombinasjonen av AI og menneskelig tankegang som er suksessfaktoren på god databehandling.
Lyst til å nå nye høyder?
Det vil vi også. La oss ta en prat, eller et møte, for å finne ut hvordan vi kan hjelpe til.
Fyll ut skjemaet så kontakter vi deg. Se hvordan vi behandler personopplysninger.