Hvordan mennesker prater på er en viktig del av personligheten deres. På samme måte har bedrifter en egen tone som sier noe om hvordan de er. Og har dere ikke tenkt på hvordan deres tone er, da bør dere sette i gang!
Hva er Tone of Voice?
Tone of Voice er kort sagt deres verbale identitet – tonen dere bruker når dere snakker til andre. Det er måten bedriften snakker til omverdenen på. Det gjelder ikke bare i store reklamekampanjer, men all kommunikasjon. Ja faktisk helt ned til den minste knappen på nettsiden. Hver eneste kommunikasjonsflate er med på å underbygge hvilken tone bedriften har. Jo mer konsistent, desto bedre.
Hvordan finner vi vår Tone of Voice?
Det finnes ingen fasit på hvilken tone dere bør ha, men det noen indikatorer som kan peke ut en retting. Måten en bedrift snakker på er ofte tett koblet opp mot bedriftens verdier og formål og hvorvidt dere er en utfordrer eller markedsleder.
SAS er den dyre, gamle, sikre aktøren. Ryanair er den frekke utfordreren som endret markedet med lave priser. Jeg tror alle hadde gjettet det basert på tonen på Instagram-profilen deres:
Når dere skal finne deres tone er det viktig å tenke gjennom hvordan dere vil bli oppfattet og hva slags merkevare dere har og vil ha.
Hvorfor trenger vi en Tone of Voice?
Fordelene ved å ha en tydelig Tone of Voice er mange. For kunder blir merkevaren mer konsistent, lettere gjenkjennelig og enklere å forholde seg til. Det bidrar rett og slett til å skape en sterk merkevare.
For menneskene som jobber med kommunikasjon blir det enklere å vite hvordan de skal kommunisere, hva man kan og ikke kan skrive. Det gjør det mulig for mange individer å skrive på en felles måte, selv i en stor bedrift.
Lag en språkprofil
For det å få en hel bedrift til å snakke i samme tone er ikke så lett. Da er det nyttig å ha tonen tydelig definert gjennom å utvikle en språkprofil. På samme måte som en grafisk profil legger føringer for bruk av grafiske elementer, vil språkprofilen danne retningslinjer for hvordan bedriften skal kommunisere med tekst. Morsom eller alvorlig? Folkelig eller formell? Respektfull, frekk, høflig eller kanskje bare på rim? Det mange måter å definerer sin egen tone på. Sørg for å holde det enkelt så det blir et dokument som faktisk kan brukes.
Trenger du hjelp?
Vi kan hjelpe deg med å finne deres Tone of Voice og utarbeide en språkprofil. Ta kontakt på hei@cognito.no
3 ting å huske på når dere lager bedriftens tone
1. Du snakker alltid med mennesker
Det betyr at du må kommunisere på en menneskelig måte. Fort gjort å glemme det når du har så mange store konsepter og fancy fagbegreper. Men, det viser seg faktisk at de bedriftene som kommuniserer best, gjør det på en uformell, muntlig og entusiastisk måte (Hager 2020).
2. Fenger det så funker det
Å være frekk høres kanskje ikke ut som den beste tonen å ta for å dyrke gode kundeforhold. Men som Ryanair sine sosiale medier viser så kan det faktisk funke. Betyr det at du skal gjøre det samme? Nei. Betyr det at det kanskje ikke finnes noen fasit og at deres tone børe matche målgruppen, og så lenge målgruppen synes det fenger så funker det for bedriften din å bruke den tonen? Ja.
3. «Det som du er, vær fullt og helt, og ikke stykkevis og delt»
Henrik Ibsen altså. Lite visste han at det han skrev i 1866 skulle passe perfekt i en tekst om Tone of Voice. Men det gjør det. For kanskje viktigere enn akkurat hvilken tone dere velger, er at dere gjennomfører den. Skal dere være humoristiske så kjør på, skal dere ikke være det, så ikke vær det! Alle trenger ikke være morsomme. Skap en tone dere kan stå inne for og vær konsistent. Det vil gi resultater.
Obs: Målet er at det skal skapes en personlighet i alle tekster som kan knyttes til bedriften. Det er altså lov å tilpasse måten du skriver på til de forskjellige kanalene og til forskjellige budskap. Men legg alltid med litt personlighet.
Lyst til å nå nye høyder?
Det vil vi også. La oss ta en prat, eller et møte, for å finne ut hvordan vi kan hjelpe til.
Fyll ut skjemaet så kontakter vi deg. Se hvordan vi behandler personopplysninger.