Kunde:
Coop Bedrift
Bransje:
Bedriftskort
Start:
2015
Økt salg og merkevarekjennskap
Coop tilbyr bedriftskort som gjør hverdagen litt enklere for bedrifter rundt om i landet. Coop Bedrift-kunder handler med kortet og betaler med faktura, ingen kvitteringer og 32 dagers betalingsutsettelse.
Gjennom et langsiktig samarbeid har vi sammen med Coop Bedrift tilpasset kundereisen og markedsføringsstrategien for å bedre møte behovene til de mest lønnsomme kundesegmentene. Resultatene viser en fin økning i både trafikk og kunder.
Dette gjør vi:
- Performance Marketing
- Marketing Automation
- Rådgivning og prosjektledelse
- Dialog og CRM
- Innhold og design
Mange butikker, mange varer og mange mulige kunder
Et enormt sortiment gjør at kundene kan være alt fra lunsjsultene kontorbedrifter, håndverkerbedrifter som trenger byggevarer eller barnehager som må skaffe alt fra rengjøringsmidler til dagligvarer. Vårt utgangspunkt er at alle bransjer kan ha nytte av Coop bedriftskort.
Økt kjennskap
Til tross for en sterk tilstedeværelse i markedet, opplevde Coop at bedriftskortet ikke var godt nok kjent i markedet. For mange bedrifter var hverken klar over at bedriftskortet eksisterte eller de mange fordelene og bruksområdene det kunne ha.
Vi oppdaget at kommunikasjonen hovedsakelig var rettet mot håndverkerbedrifter. Analysen derimot, viste at den største omsetningen faktisk kom fra bedrifter som kjøpte inn lunsj og varer til kontoret. Dermed måtte vi vri litt på kommunikasjonen for å treffe de mest lønnsomme kundesegmentene og bygge optimaliserte kundereiser per segment.
Dette gjorde vi
Siden 2015 har Cognito samarbeidet med Coop Bedrift innen Marketing Automation. Vi har utviklet nyhetsbrev, driftet CRM, automatisert kommunikasjon, skapt redaksjonelt innhold og design, samt rapporteringer og analyser. Med utgangspunkt i mange års erfaring med kundedialogprogrammer, ønsker vi hele tiden å forbedre kontakten med kundene, sikre effektiv onboarding og øke kundens verdi gjennom automatisert kommunikasjon.
I begynnelsen av fjoråret utvidet vi vårt samarbeid til også å inkludere Performance Marketing med følgende tiltak:
- Målrettet kommunikasjon: Etter en grundig analyse av kundemassen, justerte vi kommunikasjonen for å fokusere mer på 3 områder:
- Lunsj til bedrifter.
- Tilgjengelighet – det er alltid en butikk i nærheten.
- Det store produktsortimentet i alle Coop sine butikker.
- Bransjespesifikke landingssider: Ulike bransjer fikk egne landingssider for å treffe kunder bedre gjennom mer spesifikke søk, som «bedriftskort til barnehager». Det økte nettsidens SEO og ga inspirasjon spesifikt til de ulike bransjene.
- Annonsering: Implementerte annonsering på Google med Performance Max og søk, samt programmatisk annonsering, for å øke oppmerksomheten rundt bedriftskortet.
- Merkevarebygging og konverteringsoptimalisering: Ettersom bedriftskortet var lite kjent, var det viktig for oss å bygge merkevarekjennskap, samtidig som vi optimaliserte for konverteringer.
- Kommunikasjonskonsepter: Utvikling av kommunikasjonsløp for hvordan Coop-kjeden Extra kunne markedsføre bedriftskortet i sine egne kanaler.
Resultater
- Økt trafikk og konverteringer: Den målrettede markedsføringen og forbedrede SEO ga en betydelig økning i nettsidetrafikk og konverteringsrater.
- Bedre kjennskap: økt synlighet gir økt kjennskap, som igjen har ført til større pågang av bedrifter som søker Coop bedriftskort.
Vi gleder oss til fremtiden, samt videre arbeid med å optimalisere kundereisen og kommunikasjonen til Coop Bedrift. Slik at hverdagen til flere bedrifter kan bli litt enklere!
Lyst til å nå nye høyder?
Det vil vi også. La oss ta en prat, eller et møte, for å finne ut hvordan vi kan hjelpe til.
Fyll ut skjemaet så kontakter vi deg. Se hvordan vi behandler personopplysninger.