A/B-test – virkelig verdt tiden
6. mars 2019
For å være sikker på å bruke de elementene som fungerer best i en e-post du skal sende ut, bør du først gjennomføre en A/B-test.
Å endre bilde eller farge på en knapp kan nemlig gi store utslag på klikk- og åpningsrater. En A/B-test kan være forskjellen på salg og ikke salg.
1. Sett en hypotese som du vil teste
Vi i Cognito var splittet i synet på hvilken form vårt eget nyhetsbrev skulle ha, da var det selvsagt på sin plass med en A/B-test. Vi ville vite om det ga flest klikk med sidestilt eller vertikal toppartikkel.
2. Test bare en ting av gangen
Vi satte opp to versjoner av e-posten. Det eneste vi endret var formen på toppartikkelen.
3. Send til like kontrollgrupper
Vi delte mottakergruppen vår inn i tre deler. Testgruppe A (25%), Testgruppe B (25%) og sparte resten (50%) til hovedutsendelsen. Hver gruppe hadde «lik» sammensetning av mennesker, uten noen form for segmentering. (For å sette det i perspektiv – vi ville fått en annen test om vi hadde splittet gruppen på alder, kjønn eller interesser). Vi sendte deretter ut de to ulike nyhetsbrevene til Testgruppe A og Testgruppe B.
4. Les resultatene riktig
Vi ønsket vi å teste om vertikal eller horisontal artikkel fungerte best. Da er ikke åpningsraten utslagsgivende, men klikk (CTR) – og aller helst klikk etter åpning (CTOR).
Vår testvinner ble Test A – den vertikale versjonen. Selv om åpningsraten var noen prosent høyere for Test B var CTOR vesentlig bedre for Test A.
Hva er forskjellen mellom CTR og CTOR?
CTR er prosentandelen eller antallet personer som har mottatt e-posten og som har klikket på en lenke.
CTOR er prosenten eller antallet personer som har åpnet e-posten og som har klikket på en lenke.
Oppsummert: CTR måler antall klikk i en e-post – CTOR måler den faktiske effekten av innholdet.
5. Send ut
E-posten som vant testen, ble sendt til de resterende 50% i hovedgruppen vår.
Lyst til å teste selv? Hvis alt går etter planen vil resultatet av testen gjenspeiles i høyere engasjement.
Lykke til!
5 steg til en god A/B-test:
- Ha et klart mål med testen
- Test én ting av gangen
- Send til like kontrollgrupper
- Les resultatene riktig
- Send ut vinnertesten til hovedgruppen
Strategier, tips og triks rett til deg!
Meld deg på vårt nyhetsbrev, så holder vi deg oppdatert – helt gratis.
Se hvordan vi behandler personopplysninger.
Kommentarfelt
Lyst til å nå nye høyder?
Det vil vi også. La oss ta en prat, eller et møte, for å finne ut hvordan vi kan hjelpe til.
Fyll ut skjemaet så kontakter vi deg. Se hvordan vi behandler personopplysninger.