A/B-test – virkelig verdt tiden

6. mars 2019

For å være sikker på å bruke de elementene som fungerer best i en e-post du skal sende ut, bør du først gjennomføre en A/B-test.

Å endre bilde eller farge på en knapp kan nemlig gi store utslag på klikk- og åpningsrater. En A/B-test kan være forskjellen på salg og ikke salg.

1. Sett en hypotese som du vil teste

Vi i Cognito var splittet i synet på hvilken form vårt eget nyhetsbrev skulle ha, da var det selvsagt på sin plass med en A/B-test. Vi ville vite om det ga flest klikk med sidestilt eller vertikal toppartikkel.

2. Test bare en ting av gangen

Vi satte opp to versjoner av e-posten. Det eneste vi endret var formen på toppartikkelen.

3. Send til like kontrollgrupper

Vi delte mottakergruppen vår inn i tre deler. Testgruppe A (25%), Testgruppe B (25%) og sparte resten (50%) til hovedutsendelsen. Hver gruppe hadde «lik» sammensetning av mennesker, uten noen form for segmentering. (For å sette det i perspektiv – vi ville fått en annen test om vi hadde splittet gruppen på alder, kjønn eller interesser). Vi sendte deretter ut de to ulike nyhetsbrevene til Testgruppe A og Testgruppe B.

4. Les resultatene riktig

Vi ønsket vi å teste om vertikal eller horisontal artikkel fungerte best. Da er ikke åpningsraten utslagsgivende, men klikk (CTR) – og aller helst klikk etter åpning (CTOR).

Vår testvinner ble Test A – den vertikale versjonen. Selv om åpningsraten var noen prosent høyere for Test B var CTOR vesentlig bedre for Test A.

Hva er forskjellen mellom CTR og CTOR?

CTR er prosentandelen eller antallet personer som har mottatt e-posten og som har klikket på en lenke.

CTOR er prosenten eller antallet personer som har åpnet e-posten og som har klikket på en lenke.

Oppsummert: CTR måler antall klikk i en e-post – CTOR måler den faktiske effekten av innholdet.

5. Send ut

E-posten som vant testen, ble sendt til de resterende 50% i hovedgruppen vår.

Lyst til å teste selv? Hvis alt går etter planen vil resultatet av testen gjenspeiles i høyere engasjement.

Lykke til!

5 steg til en god A/B-test:

  1. Ha et klart mål med testen
  2. Test én ting av gangen
  3. Send til like kontrollgrupper
  4. Les resultatene riktig
  5. Send ut vinnertesten til hovedgruppen

Strategier, tips og triks rett til deg!

  • Hidden
  • Hidden
  • Fyll ut e-postadressen din
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Meld deg på vårt nyhetsbrev, så holder vi deg oppdatert – helt gratis.
Se hvordan vi behandler personopplysninger.

Kommentarfelt

Lyst til å nå nye høyder?

Det vil vi også. La oss ta en prat, eller et møte, for å finne ut hvordan vi kan hjelpe til.

  • Hidden
  • Hidden
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Fyll ut skjemaet så kontakter vi deg. Se hvordan vi behandler personopplysninger.