Viktigere enn enkeltstående kampanjer
Man søler ikke bort markedspenger. Du kan segmentere kundene og sende til bare dem som er mest interessert i hvert tilfelle. På den måten kan man oppnå mersalg når man har informasjon om hver kunde og vet hva kunden liker.
Det er fint å sette opp markedsplaner. Men det kan hende kunden får et behov eller vil snakke med deg når det slett ikke er en kampanje.
CRM betyr at dialogen kan baseres på kundens oppførsel og ikke bare settes i gang når du selv er motivert. Det er dette vi kaller hverdags-CRM.
Du kan sette opp triggere i systemet slik at kunden blir kontaktet med en automatisk e-post, for eksempel når kunden har kjøpt noe eller når det har gått en viss tid uten at kunden har kjøpt noe. Dette gir derfor en mer treffsikker dialog enn når bedriften din kun kjører noen store kampanjer i året.
Strategier, tips og triks rett til deg!
Meld deg på vårt nyhetsbrev, så holder vi deg oppdatert – helt gratis.
Se hvordan vi behandler personopplysninger.
CRM er en vinner
CRM blir i mindre grad overstyrt av kundenes digitale eller analoge forsvarsverk. Kunder kan for eksempel blokkere annonser i nettavisene. Ved digital direktemarkedsføring, som er basert på lovens krav om samtykke eller kundeforhold, vil de fleste markedsutsendelser komme frem til kunden. Adressert reklame kommer også frem til postkasser som har klistremerke mot reklame.
CRM kan også inneholde bonusprogrammer slik at du beholder kundene lengst mulig. CRM kan ha lav terskel for leads og kunder. Man sier kanskje ja takk til et nyhetsbrev eller man svarer ja på en SMS, så er man en del av et program du har satt opp.
Et godt CRM system lagrer og gir oversikt over kundeopplysninger og historikk. Du forhindrer informasjonstap.
Et følelsesmessig fortrinn
God kundepleie kan gi deg et følelsesmessig fortrinn hos kunden. Når du og din konkurrent ellers stiller likt, vil kunden velge deg basert på følelser, fordi du har fulgt opp kunden med dialog mange ganger på grunn av CRM-systemet.
Eventuelle konflikter mellom deg og kunden er relativt raskt avklart og gjort opp fordi du har en jevnlig dialog. Det betyr at det er færre kunder som sprer negativitet i sosiale medier. En amerikansk undersøkelse viser at den viktigste grunnen til at en kunde forlater sin leverandør, er at kunden føler seg oversett. Kunder må pleies!
Nyttig også utenfor CRM-systemet
Når du har bygget et CRM-system som fungerer bra, kan du bruke kunnskapen om kundene også utenfor systemet. Har systemet for eksempel avslørt at kundene dine bor langs kysten, da kan du bruke den informasjonen til å sende reklame til også andre som bor langs kysten.
Men først og fremst er det den direkte forbindelsen mellom deg og kunden som er den store fordelen med CRM.