Det er ikke bare den gode ideen og flotte annonsen som teller når du lager en kampanje. Har du ikke en egen kampanjeside risikerer du at alt det harde arbeidet i forkant mister sin verdi. Uansett hva målet ditt er, vil en god kampanjeside føre kunden lekende lett videre i prosessen.

Så, hva er en kampanjeside?

Kort fortalt er en kampanjeside, eller landingsside, den siden på nettsiden din, som en kunde kommer inn på. Sånn sett vil alle sider kunne være en kampanjeside, men det er likevel noe som gjør kampanjesider mer «kampanjesidete», enn andre sider.

Mens andre nettsider gjerne inneholder mye forskjellig informasjon og mange muligheter, er en landingside tilpasset og spisset for ett bestemt formål, med kun ett eller få budskap.

Og hva hjelper en kampanjeside med?

Det viktigste først: Kampanjesider konverterer bedre.

En kampanjeside er rett og slett bedre på å få folk fra A til B, fordi den laget spesielt med det formålet. Enten det er et nytt salg, nyhetsbrevpåmelding eller noe helt annet, så slipper den besøkende å ta mange valg eller finne veien på egenhånd. Kampanjesiden gjør det lett og intuitivt å vite hva neste steg er.

Dermed øker også sannsynligheten for at den besøkende faktisk konverterer.

Hvorfor funker kampanjesider?

Økt konvertering burde jo være overbevisende nok, men du lurer kanskje på hvorfor kampanjesider konverterer bedre? Her er tre grunner til at kampanjesider fungerer så godt:

Spissere budskap

Kampanjesider skal være en forlengelse av det brukeren klikket på.

Hvis en person klikker på et banner hvor det står «50% på tannkrem», så er hen interessert i tannkrem til 50%, og sannsynligvis ikke alt annet selskapet driver med. Dermed bør ikke kampanjesiden ha mange budskap. Det holder faktisk med ett. Ta i bruk infoen fra banneret og spill videre på det, og gjør det lett for den besøkende å bli til en kunde.

Til sammenligning vil veien til et kjøp være mye lengre om personen blir sendt til startsiden, hvor de må finne veien til den billige tannkremen på egenhånd.

Her er det kun ett mål: Få kunden til å gjøre det hen trykket seg inn på siden for å gjøre.

Høyere rangering på søkemotorer

Ettersom kampanjesidene er spesifikke og knyttet til ett budskap, vil du sannsynligvis (med litt innsats) få en høyere rangering på søkemotorer. Utnytter du kraften i SEO og lager en kampanjeside som er tilpasset relevante søkeord, sitter du igjen med en side som både rangerer høyt og konverterer.

Da treffer du ikke bare de som ser markedsføringen din, men også de som søker etter det du tilbyr.

Mer fleksibilitet

Kampanjesider skal ikke være store og tunge, men smidige og enkle. Det betyr du lettere kan tilpasse sidene etter forskjellige budskap og eksperimentere med utformingen. Selv om det er viktig å beholde merkevaren din, har du også muligheten til å være litt mer leken og fleksibel i utrykket til merkevaren din på en kampanjeside, enn på f.eks en hjemmeside.

Den ekstra fleksibiliteten kan du igjen utnytte ved å A/B-teste budskap, innhold og elementer for å sørge for at du har en best mulig side for å få besøkende til å gjøre en ønsket handling.

Brenner du inne med et kampanjeside-spørsmål?

Send oss en epost, fax eller plukk opp røret, så hjelper vi deg.