Vi skjønner det er litt mistenkelig når det kommer fra oss, men forskningen er enig. Du bør faktisk tenke deg om noen ganger før markedsføringen kuttes.

For akkurat som om du …
… slutter med dietten, går du opp i vekt.
… tar ned seilene, mister du framdrift.
… skrur av varmen, blir det kaldt.

Så vil du også få mindre salg, om du slutter med markedsføring.

Likevel er ofte markedsføring det første som ryker når budsjettene må kuttes. Her kan du lese hvorfor det er sånn, og hva du faktisk bør gjøre med markedsføringen når pilene i samfunnet peker nedover.

Den utsatte markedsføringen

Markedssjefen, eller CMO, er faktisk den sjefsrollen som byttes oftest ut. Med det til grunn, så er det kanskje heller ikke så rart at markedsføringen ofte er noe av det første som kuttes hvis bedrifter må spare penger.

Grunnen til at både sjefen og annonsene ryker er i grunn den samme. Krav om kortsiktige resultater.

Og når de kortsiktige resultatene begynner å svinne, da forsvinner markedsføringen.

Dessverre er det også slik at kortsiktige resultater, i mange tilfeller går på bekostning av langsiktige resultater. Det kan man spesielt merke i dårligere tider, hvor bedrifter desperat kutter budsjetter og dropper alle merkevarebyggende tiltak.

Samtidig ser vi at effekten av merkevarebygging over tid noe av det viktigste du kan gjøre. Som du kan se her, på den kjente grafen til Les Benet og Peter Field:

Bilde lånt fra Les Binet og Peter Field, Media in Focus: Marketing effectiveness in the Digital Era

Derfor bør du markedsføre i dårlige tider

Så, la oss se mer på hva forskningen egentlig sier om effekten av å markedsføre også i dårlige tider.

Bedrifter som holder et jevnt annonsetrykk og bygger merkevaren sin vil …

  1. Ikke bli rammet like hardt av kriser
  2. Komme seg raskere på beina igjen
  3. Gjøre det bedre i årene etter krisen

En konstant tilstedeværelse gjør merkevaren din sterkere som beskytter mot krisen, samtidig som du slipper å bruke masse tid og penger på å komme deg på beina igjen.

Å konstant drive med markedsføring kan derfor sees på både som noe innbringende, men også som en slags forsikring for dårlige tider.

Det viser seg at små bedrifter også oftere mister markedsandel til større bedrifter under nedgangstider. Du kan jo gjette én gang hvilken av de to som holder maskineriet i gang i dårlige tider?

Kortsiktige kutt gir langsiktige konsekvenser

Går kjøpsvilligheten til kundene dine ned? Slapp av. Den kommer opp igjen. Og det skjer mye raskere enn det tar å gjenbygge merkevaren din.

Når bedrifter derimot kutter markedsføring, taper de ikke kun i nedgangen, men også i ettertid. Nettopp fordi det tar så lang tid å gjenbygge merkevarer, er det viktig å huske på at du ikke bare skal guide merkevaren din gjennom trøblete tider. Du skal også sitte igjen med konkurransedyktig merkevare når nedturen er over.

Dropper du markedsføringen når pila peker nedover, risikerer du at det tar enda flere år å komme tilbake på samme nivå – og på veien forsvinner det mange markedsføringskroner.

Alt er relativt, også markedsbudsjetter

Dette er kanskje et av de viktigste poengene å ta med seg. Det er også en slags positiv nyhet for de som MÅ kutte i budsjettene.

Det viktigste for din konkurransekraft er hva du gjør i forhold til dine konkurrenter.

Dine relative investeringer i markedsføring vil kunne avgjøre om du etter krisen sitter igjen med mindre, samme eller større markedsandel.

Kutter konkurrenten din 40% og du 20%, har du en relativ økning på 20%. Dermed kan du faktisk kutte i markedsføring, og samtidig ta innpå konkurrentene dine.

Du kan jo bare tenke deg mulighetene om konkurrentene kutter 40% og du øker med 20%…
….mamma mia!

6 råd for markedsføring i dårlige tider

Kutt, men ikke kutt ut
Det kan være store verdier i å beholde noe framfor å kutte alt. Følg med på konkurrentene dine og sørg for at du ikke er den som kutter mest.

Spiss budskapet
Se over målgrupper, budskap og kanaler. Kanskje noen segmenter får økt kjøpekraft i nedgangstid? Når de unge svikter fordi renta går opp, kan du sikte det mot eldre med nedbetalte lån og penger i banken?

Bytt budskap
Mens du venter på at kjøpsvilligheten til kundene dine går opp, kan du vise fram den flotte merkevaren din. Lag merkevarebyggende kampanjer, hold merket ditt relevant og vent med de salgsutløsende kampanjene til bedre tider.

Plei kundene dine
Benytt tiden til å sette pris på de kunden du har. Det er ingen hemmelighet at nye kunder er dyre. Fokuser på de du allerede har, kanskje de til og med vil kjøpe mer? Det verste som kan skje er at de får et godt kundeforhold.

Benytt muligheten
I gode tider skal alle bruke penger. Kanskje du skal benytte muligheten til å investere i dårlige tider? Akkurat som på aksjemarkedet, lønner det seg å kjøpe lavt. Da kjemper du mot færre konkurrenter, får billigere annonseplass og kan lettere bite fra deg.

Velg andre tidspunkter
Er du ikke avhengig av julesalget, Black Friday eller andre tider hvor markedsføringen er ekstra dyrt? Spar pengene, og finn heller ut hvilke tider du aller helst bør markedsføre for å få mest mulig ut av annonsepengene dine.

Noen ganger er jo dessverre virkeligheten litt annerledes enn en bloggpost på nettsiden til et markedsføringsbyrå. Med inntekter som forsvinner og budsjetter som halveres, kan det faktisk være du må kutte markedsføringen din noen ganger.

Målet er ikke å påstå at det ikke stemmer, men å belyse at kuttene ikke kommer uten en kostnad. Så ikke la det gå på automatikk at markedsføringen er det første som kuttes.

Følg din langsiktig plan og stå i det gjennom stormen. Da vil du virkelig se resultater av investeringen du gjør i markedsføring.

Lyst til å nå nye høyder?

Det vil vi også. La oss ta en prat, eller et møte, for å finne ut hvordan vi kan hjelpe til.

  • Hidden
  • Hidden
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Fyll ut skjemaet så kontakter vi deg. Se hvordan vi behandler personopplysninger.