Smak litt på ordet, Universell Utforming (UU). Det er så kjedelig, at jeg nesten sovner når jeg skriver det. Men bak et kjedelig ord, ligger det spennende muligheter. For det er ikke bare kommuner og statlige organer som bør ha universelt utformede nettsider. Alle tjener på det – inkludert bedriften din. Og likhetene er mange mellom universelt utformede nettsider og nettsider som presterer godt.

Det enkle er ofte …

Målet med UU er: «[…] å fjerne eller redusere barrierer som hindrer deltakelse […]». I bedrifts­sammenheng kan deltagelse bety både kjøp av varer, bruk av tjenesten din, påmelding til nyhetsbrev eller anmelde et produkt. Selv om du naturlig nok vil ha en fin nettside, kanskje med noen fancy virkemidler, så bør den først og fremst sørge for å nå dette målet. Hoved­fokuset bør være at besøkende kommer seg fra A til Å på smidigst mulig vis.

«God design er det som er funksjonelt, ikke det som er kult … men du kan jo få til begge deler.»

– Jørgen, Designer

Treff en større målgruppe

Å inkludere mennesker handler ikke om å måtte tilpasse noe i hjel, men å skape den beste løsningen for alle. En nettside basert på UU har derfor et enklere og mer intuitiv design for alle.

Dropper du tekst på videoer, ekskluderer du ikke bare de 1 million menneskene med hørsels­utfordringer i Norge. Du går samtidig glipp av alle de som ser videoen din uten lyd, fordi de er på reise, ikke vil vekke partneren eller bare tilhører de 85 % som ser video på Facebook uten lyd.

Det er med andre ord ikke for de , men for de mange at nettsiden din bør følge universell utforming.

Brukervennlige fordeler er kommersielle fordeler

I motsetning til det du kanskje tenker, er ikke universell utforming noe som gjør siden din traustere og mindre kommersiell. Faktisk så vil det i stor grad være bra på flere måter. For eksempel …

  • God overskriftstruktur med riktig koding (H1, H2, H3 etc.) gjør det både enklere for brukere å forstå innholdet ditt, samtidig rangerer siden din høyere når det kommer til SEO.
  • Alt-tekster på bilder hjelper både personer med synsnedsettelse og søkemotorer å forstå hva som vises.
  • Raskere lastetider er en fordel enklere nettsider har. Da slipper du å miste folk i bufferdøden, og du rangerer høyere på Google i samme slengen.
  • Selvbetjenings­løsninger kan spare bedriften din for mange timer og utgifter brukt på support eller annet. De fungerer som oftest best når sidene dine er enkle, tydelige og har korrekt informasjon.
  • Intuitiv design gjør det lett for folk å forstå siden din, manøvrere den og bruke tid der. Det gir også lavere bounce rate og høyere konverterings­rater.
  • Tekst til tale gjør at folk som har problemer med å lese kan høre innholdet ditt, eller at den superviktige sjefen kan høre på blogg­innlegget ditt mens hen jobber.

Gode ressurser for å sjekke siden din

Det er mange måter å finne ut om din nettside oppfyller de ulike kravene til universell utforming. Her er noen gode steder å starte:

Kontrastnivå

Bruker du farger som er lett å lese? Ta testen her.
w3.org/WAI/standards-guidelines/wcag
webaim.org/resources/contrastchecker

Skriv tydelig – prester godt

Bruker du tydelig og forståelig språk eller roter du deg bort i fag­terminologi?
sprakradet.no/klarsprak

Sjekk nettsiden din selv

Følg listen og gå gjennom nettsiden din
uutilsynet.no/regelverk/sjekk-nettstedet-ditt-selv/708

Nyttige verktøy

Ulike verktøy som er tilgjengelig for å hjelpe deg
uutilsynet.no/veiledning/verktoy-uu-testing-av-nettstaden-din/1377

Enkle grep for å nå alle på nett

Det krever lite å hjelpe mange
uutilsynet.no/veiledning/enkle-grep-na-alle-pa-nett/246

Sosiale medier og universell utforming

uutilsynet.no/regelverk/sosiale-medium-og-universell-utforming/202

Kilder:

Definisjon universell utforming: snl.no/universell_utforming
Antall synshemminger: uutilsynet.no
85 % uten lyd: digiday.com/media/silent-world-facebook-video

Lyst til å nå nye høyder?

Det vil vi også. La oss ta en prat, eller et møte, for å finne ut hvordan vi kan hjelpe til.

  • Hidden
  • Hidden
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Fyll ut skjemaet så kontakter vi deg. Se hvordan vi behandler personopplysninger.