Verdens mest populære farger er:

Blå

 

Rød

 

Grønn

 

Deretter kommer

 

Oransje
Brun
Lilla
Gul

 

Kvinner liker blå, lilla og grønn. Menn liker blå, grønn og sort.

Har du valgt farger etter innfallsmetoden, kan det hende resten av verden ikke liker fargene.

Blå er favorittfargen til 42 prosent av menn og 30 prosent av kvinnene. Gul er favorittfargen til kun 5 prosent.

Kvinner liker liker minst oransje, brun og grå. Menn liker minst brun, oransje og lilla.

Start med en gjennomtenkt fargepalett

Få gjerne hjelp av en designer som kan gi deg en håndfull farger å velge blant. Så holder du deg til dem.

Det er ikke slik at alle bedrifter bør ha rolige farger som folk knapt legger merke til. Det kan hende gul er bra selv om fargen generelt er upopulær blant folk flest. Skal du tiltrekke deg oppmerksomhet, og ellers gi et optimistisk inntrykk, er gul en bra farge. Farger skal ha en saklig begrunnelse. Ikke la designeren slippe unna med vage forklaringer.

Forskjell på stor og liten

En farge oppfattes ganske så forskjellig etter hvor stor flaten er. En liten gul firkant på en nettside eller en brosjyre kan virke oppkvikkende. Men lar du hele nettsiden bade i gul bakgrunn, kan oppfattes det som stygt og masete. I reglene for bruk av farger i din kundedialog, bør det stå noe om størrelser.

Bind sammen elementene

KategorifargerFarger kan brukes til å binde sammen elementer som hører sammen, selv om elementene befinner seg på ulike plasser i layouten. Tenk deg et kart med mange røde prikker og mange grønne. Det er lett å forstå at alle de grønne hører til samme kategori og de røde er en annen kategori. Vær bevisst og konsekvent når du bestemmer farger. Har du valgt at salgsprisene dine er røde, så hold deg til det.

Skille seg ut

Farger kan også brukes til å skille et element ut fra resten. Men da må du ikke bruke mange andre farger ellers i layouten. Er det mange farger, klarer ikke én farge å skille seg ut.

Bestillingsknappen bør skille seg ut, den kan gjerne være farget. Rundt knappen bør det være god plass og ikke noe farge. Slik er knappen lett å se.

Litt lavere kontrast og en mindre sterk bakgrunnsfarge, gjør innholdet mindre iøyenfallende.

 

Denne teksten fanger din oppmerksomhet raskere til tross for at den står plassert til sist.

Ikke bruk sterke farger på det som ikke er viktig. Kanskje har du en hovedtekst som er viktig, og så har du en boks med noe ekstratekst som ikke er viktig. Da skal du ikke ha sterk farge på boksen. Bruk heller sterke farger på det du ønsker at folk må få med seg. Er boksen en oppsummering av de viktigste salgsargumentene, da har du en saklig grunn for å male boksen i en sterkere farge.

En pen farge kan bli grusom sammen med en annen farge

Farger må også ses i sammenheng med andre farger og hva som ellers finnes av elementer i layouten. For eksempel en rød kort tekst kan være ok – og en blå boks kan være ok. Men rød tekst oppå blå boks blir katastrofe. Det er derfor man skal bruke designere som setter noen regler for bruk av farger.

Hvite bokstaver

Hvite bokstaver er fy-fy når det gjelder lesbarhet. Allerede i forrige århundre fant den kjente markedsføreren David Ogilvy ut at varebestillingene øker når man bytter ut hvite bokstaver med sorte. Det er rett og slett for tungt å lese hvite bokstaver i lange tekster. Ikke bare det, men i våre dager oppdager Google at nettsiden din har dårlig lesbarhet, dermed havner du lenger ned i søk.

Bestillingene øker når hvite bokstaver byttes ut med sorte

Testing er nødvendig

Hvilken farge bør man ha på en bestillingsknapp? Det finnes ulike undersøkelser om hva som lønner seg, men resultatene spriker. Du må teste med ditt eget produkt og dine egne kunder. Og din egen layout. Et viktig poeng er at bestillingsknappen skal komme tydelig frem. Har du for eksempel brukt mye grønn farge i layouten, vil ikke en grønn bestillingsknapp skille seg ut, da må du bruke en annen farge på bestillingsknappen.

Bestill her!

 

Bestill her!

Akkurat din landingsside må kanskje ha en helt annen farge på bestillingsknappen enn hva andre undersøkelser sier, for knappen må tilpasses resten av layouten.

Fargeblindhet

8 prosent av menn er fargeblinde (rød/grønn). Last opp ditt skjermbilde på denne nettsiden for se hvordan fargeblinde oppfatter siden din, dersom du vil ta hensyn til dem.