Vårt viktigste råd er at bedre planlegging og tids­frister, gir DM-er som selger mer. Meningen er at tipsene under skal motivere deg til å lage en plan med tidsfrister.

Før du sender ut DM, rydd i kundedatabasen

Det er ikke bare pristilbudet ditt som er viktig. Du bør perfeksjonere kundedatabasen og segmenteringen før du sender ut DM.

Du kaster bort penger til porto og trykk når du sender tilbud til grupper som ikke er interessert.

En opprydning i databasen er derfor viktig. Det kan finnes opplysninger i databasen som ennå ikke utnyttes fordi de står på feil plass. Kanskje alle navn som kom inn i databasen i mars i fjor, gjelder pensjonister? Men så mangler det å tagge disse navnene med nettopp den opplysningen?

Tilfør nye opplysninger til kundedatabasen

Basert på hva som allerede finnes i databasen, kan du tilføre flere opplysninger om hver kunde – med ekstern hjelp. Har du kun telefonnummeret, kan man for eksempel legge inn postadressen automatisk.

Det er også mulig å koble databasen sammen med kassasystemet slik at enda flere opplysninger festes til den enkelte kunde.

Vask adressene

Betal noen kroner for å vaske adressene slik at de er oppdatert. Folk flytter nemlig på seg. Du er også pliktig til å sjekke adressene dine mot døderegisteret og reservasjonsregisteret. Dine egne kunder behøver du ikke vaske mot reservasjonsregisteret.

Hva har du forresten gjort med returene du fikk forrige gang du sendte ut DM? Har du funnet riktige adresser? Har du oppdatert kundedatabasen?

Bestem målgrupper og tilhørende tilbud og budskap

Når databasen er ryddet, må du klekke ut tilbud til ulike målgrupper. Du kan ta hensyn til kjønn, klimaforhold der de bor, alder, hva de har kjøpt tidligere, osv. Så må du sortere ut de ulike målgruppene i adresselister.

Bestem format, design, tekst og bilder

Med en god database over kundene kan DM-en bli skreddersydd til hver person. Da kan du bestemme at enkelte av mottakerne skal få se tekstavsnitt som de andre ikke får se. Du kan også ha for eksempel to ulike hovedbilder. Kunder langs kysten kan få et kystbilde og kunder i innlandet kan få et innlandsbilde. Dette kan ordnes i trykkeprosessen.

Vi har hatt stor suksess med å bruke eksklusivt og fint papir kombinert med lekker design når vi har laget DM rettet mot folk som skal fornye en luksusgjenstand. Det gjelder å tilpasse innpakning, design, tilbud og språk til den enkelte målgruppe. På den annen side: God segmentering betyr at noen ganger kan billigste type papir være bra nok.

Selv om du fikk på plass målgrupper og tilbud tidligere i prosessen, bør du sette av tid nok til den kreative utformingen.

Les om hvordan skriver overskrifter her.

Sende mottakeren inn en annen kanal?

Du kan i DM-en be mottakeren svare ved å sende en SMS til deg med et kodeord. Deretter får mottakeren se en reklamefilm eller en landingsside. Kanskje sender du mottakeren en digital rabattkupong som kan vises frem i butikken eller en rabattkode som kan brukes i nettbutikken. Da må du i tilfelle sette av tid slik at kanalene ligger klare.

Strategier, tips og triks rett til deg!

  • Hidden
  • Hidden
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Meld deg på vårt nyhetsbrev, så holder vi deg oppdatert – helt gratis.
Se hvordan vi behandler personopplysninger.

Send DM-en til trykkeri

Enkelte trykkerier har spesialisert seg på bestemte formater. Formatet du velger, kan påvirke prisen. Derfor kan det være lurt å tenke format tidlig i prosessen.

For å finne riktig pris for kampanjen, må alle steg tas med. For eksempel: Hvem flytter DM-en fra trykkeriet og bort til dem som skal distribuere, og hva koster det?

Postlegging

Det er mest reklame i postkassene i starten av uken. Ønsker du å være mest mulig alene med din utsendelse, bør den havne i postkassen litt ut i uken. Du må beregne hvilken dag du skal postlegge.

Det kan være at akkurat ditt produkt bør havne i postkassen på en bestemt ukedag. Noen bransjer holder for eksempel åpne butikker på bestemte dager.

Oppfølging

I planleggingen må du også bestemme om noen skal ringe alle mottakerne etter at de har fått DM-en. Hvem tar seg av responsen? Hvordan kan du telle opp og spore bestillingene?

Skaff deg hjelp

Det er vanskelig å være ekspert på alle stegene. Du kan sette bort hele eller deler av DM-kampanjen – for eksempel Cognito kan hjelpe deg. Vi både planlegger og gjennomfører dette på en daglig basis.

Lyst til å nå nye høyder?

Det vil vi også. La oss ta en prat, eller et møte, for å finne ut hvordan vi kan hjelpe til.

  • Hidden
  • Hidden
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Fyll ut skjemaet så kontakter vi deg. Se hvordan vi behandler personopplysninger.