Nettsiden din selger dårlig. Kanskje du rett og slett tilbyr feil varer? Her er del 2 i vår serie om hvordan konvertere nettbesøkende til betalende kunder.
I den første artikkelen ga vi noen tekniske tips til nettsiden din slik at den kan gi deg flere kunder. Denne gangen skal vi se på selve produktet du selger:
Er du dyr og dårlig?
Du kan lese mange tips om hvordan utforme nettsider. Men kanskje problemet ligger et annet sted. Kanskje holder du for høye priser i forhold til dine konkurrenter? Kanskje tilbyr du dårligere varer enn konkurrentene? Da er det ikke nettsidens feil at folk ikke handler hos deg.
Finn ut hva kundene egentlig vil ha
Først må du sjekke om det faktisk er pris og kvalitet som er problemet. Lag en fokusgruppe med personer som i utgangspunktet burde være interessert i det du selger. Hør hva de sier. Se etter hvordan de orienterer seg i markedet.
Enten kan du be proffe folk ta seg av prosjektet med fokusgruppen. Det koster en del, men da får du en mer nøytral gruppe enn om du selv bestiller pizza og øl og ber noen søskenbarn møte opp på kontoret en kveld. Men du kan komme langt med noen utvalgte venner og bekjente. Pass bare på å ikke gå i forsvar når de kritiserer varene dine. Still åpne spørsmål og lytt. Ikke forklar så mye.
Strategier, tips og triks rett til deg!
Meld deg på vårt nyhetsbrev, så holder vi deg oppdatert – helt gratis.
Se hvordan vi behandler personopplysninger.
La oss si du selger kontorstoler. Spør fokusgruppen hva de synes om stolene du selger. Spør hvordan fokusgruppen vil søke på nettet for å finne kontorstoler. Spør hva fokusgruppen legger vekt på ved innkjøp.
Det er ikke alltid billigst som gjelder
Svarene kan gi deg gode hint om at du enten må ned i pris eller veldig opp i kvalitet. Kanskje din nisje egentlig skal være kontorstoler der alle ansatte får sitt navn på stolryggen. Eller kanskje skal du selge kontorstoler som har massasjeinnretning? Det er ikke alltid billigst som gjelder. Kanskje det er servicen din som gjør at du skiller deg? Er du den eneste som tilbyr å skru sammen alle kontorstolene, så vinner du kanskje konkurransen.
Er det lenge siden du har kikket på konkurrentene, må du sette av tid til å lese gjennom nettsidene deres.
Søkemotoroptimalisert nettside
Når du har fått en anelse av hvordan kundene søker på nettet, eller du vet hva de er ute etter, kan du endre overskriftene på nettsiden din slik at de passer til søkene. Les deg opp på SEO, det finnes mange grep til hvordan du kommer høyere opp på listen over treff. Faktisk har vi skrevet en egen artikkel om SEO.
Lag en årsplan for nettstedet ditt
Tenk sesong: For å selge, må du være aktuell. Når det nærmer seg sommerferie, må du tilby tjenester eller produkter som passer til sesongen. Sett opp en plan over hva som skal være popup på nettsiden og hvilke kolleger som skal gi deg tekster og bilder i hvert tilfelle.
Fjern alt som hindrer kunden
Lav terskel: Fjern alle hindre som kan bremse leseren å bestille fra deg. Hva er problemet? Har ikke kunden råd? Da bør du tilby avbetaling. Forstår ikke kunden hvilken nytte varen har eller hvordan den brukes? Da må du forklare bedre. Husk alle spørsmålene fra fokusgruppen.
Gi rabatt
Alle liker å gjøre en god handel. Test ulike rabatter eller sammensatte tilbud. Fortell at rabatten eller tilbudet snart går ut. Gi en konkret dato.
Les også: Del 3: Innholdet – redaksjonelle tips