«Performance Marketing» kan være et litt vagt begrep, og spesielt hvis du ikke jobber i bransjen. I denne artikkelen har vi derfor laget en forklaring på hva Performance Marketing er, og hvordan det fungerer – enkelt og greit.

Med tradisjonell markedsføring er det utfordrende, om ikke umulig, å måle effekten av markedsføring. Hvilket arbeid fører til handling – hva fungerer? Digital markedsføring skaper mulighet for å hente ut mye data, skaffe målbare resultater og optimalisere kampanjer. Det er her Performance Marketing kommer inn i bildet. Performance Marketing kan best oversettes med «Prestasjonsbasert Markedsføring» eller «Resultatbasert Markedsføring».

Ved bruk av Performance Marketing kan vi oppdage hvilket arbeid som presterer godt, og hva som går mindre godt, og ikke minst hvilken effekt det gir gjennom konkret og målbar data. Det blir nemlig brukt for å drive handling, etterfulgt av å måle resultatene av disse handlingene. Det å få en slik forståelse av sammenhengen mellom utført arbeid og hva som driver handling er viktig for å kunne optimalisere kundereisen. Så lenge fremgangsmåten til digital markedsføring er prestasjonsbasert, vil det i de fleste tilfeller falle under Performance Marketing – slik som SoMe-markedsføring, søkemotorannonsering, sponset innhold, banner annonsering og til og med organiske innlegg.

Det er som regel fire parter som bidrar i gjennomføringen av en Performance Marketing kampanje:

  1. Annonsør – den som ønsker å gjennomføre en kampanje for å nå et spesifikt mål.
  2. Reklamebyrå – de som skaper konseptet og bidrar til å definere målet for kampanjen.
  3. Digitale-markedsføringsbyråer som gjennomfører full-service Performance Marketing kampanjer for annonsører.
  4. Nettverk og/eller plattform – tredjeparten der kampanje, målinger og betaling er samlet.

Disse fire partene jobber sammen i ulik grad med å planlegge strategi og gjennomføre kampanjen på best mulig måte.

Målbare resultater som gir konkret effekt

Performance Marketing er basert på målbare resultater og annonsøren betaler for aktiviteter som gir en konkret effekt. Det gjør at annonsør kan føle seg trygg på at de får det de betaler for. Kampanjer har i tillegg en høy suksessrate og bidrar til positiv ROI (Return On Investment) ettersom det er en kontinuerlig jobb med optimalisering, og beslutning basert på bakgrunn av data.

For en bedrift er det viktig å vite effekten av en kampanje for å kunne gjøre en vurdering av nødvendighet, og ikke minst lønnsomhet. Ved bruk av Performance Marketing vil bedriften kunne gjøre en slik vurdering.

Vi i Cognito hjelper din bedrift som et fullservice digitalt-markedsføringsbyrå. Vi kan bidra med alt fra strategier, kampanjekonsepter, kreativ utforming og gjennomføring. Ta gjerne kontakt med oss for en prat.

Les mer om Performance Marketing

Lyst til å nå nye høyder?

Det vil vi også. La oss ta en prat, eller et møte, for å finne ut hvordan vi kan hjelpe til.

  • Hidden
  • Hidden
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Fyll ut skjemaet så kontakter vi deg. Se hvordan vi behandler personopplysninger.