Coop Bedrift miljøbilde

Kunde:
Coop Bedrift

Bransje:
Bedriftskort

Start:
2015

Økt salg og merke­vare­kjennskap

Coop tilbyr bedriftskort som gjør hverdagen litt enklere for bedrifter rundt om i landet. Coop Bedrift-kunder handler med kortet og betaler med faktura, ingen kvitteringer og 32 dagers betalings­utsettelse.

Gjennom et langsiktig samarbeid har vi sammen med Coop Bedrift tilpasset kunde­reisen og markedsførings­strategien for å bedre møte behovene til de mest lønnsomme kunde­segmentene. Resultatene viser en fin økning i både trafikk og kunder.

Dette gjør vi:

  • Performance Marketing
  • Marketing Automation
  • Rådgivning og prosjekt­ledelse
  • Dialog og CRM
  • Innhold og design
Coop Bedrift
Bedriftskort

Mange butikker, mange varer og mange mulige kunder

Et enormt sortiment gjør at kundene kan være alt fra lunsj­sultene kontor­bedrifter, håndverker­bedrifter som trenger byggevarer eller barnehager som må skaffe alt fra rengjøring­smidler til dagligvarer. Vårt utgangspunkt er at alle bransjer kan ha nytte av Coop bedriftskort.

Økt kjennskap

Til tross for en sterk tilstede­værelse i markedet, opplevde Coop at bedriftskortet ikke var godt nok kjent i markedet. For mange bedrifter var hverken klar over at bedrifts­kortet eksisterte eller de mange fordelene og bruks­områdene det kunne ha.

Vi oppdaget at kommunikasjonen hovedsakelig var rettet mot håndverker­bedrifter. Analysen derimot, viste at den største omsetningen faktisk kom fra bedrifter som kjøpte inn lunsj og varer til kontoret. Dermed måtte vi vri litt på kommunikasjonen for å treffe de mest lønnsomme kunde­segmentene og bygge optimaliserte kunde­reiser per segment.

Dette gjorde vi

Siden 2015 har Cognito samarbeidet med Coop Bedrift innen Marketing Automation. Vi har utviklet nyhets­brev, driftet CRM, automatisert kommunikasjon, skapt redaksjonelt innhold og design, samt rapporteringer og analyser. Med utgangspunkt i mange års erfaring med kundedialog­programmer, ønsker vi hele tiden å forbedre kontakten med kundene, sikre effektiv onboarding og øke kundens verdi gjennom automatisert kommunikasjon.

I begynnelsen av fjoråret utvidet vi vårt samarbeid til også å inkludere Performance Marketing med følgende tiltak:

  1. Målrettet kommunikasjon: Etter en grundig analyse av kunde­massen, justerte vi kommunikasjonen for å fokusere mer på 3 områder:
    • Lunsj til bedrifter.
    • Tilgjengelighet – det er alltid en butikk i nærheten.
    • Det store produkts­ortimentet i alle Coop sine butikker.
  2. Bransjespesifikke landings­sider: Ulike bransjer fikk egne landings­sider for å treffe kunder bedre gjennom mer spesifikke søk, som «bedriftskort til barnehager». Det økte nettsidens SEO og ga inspirasjon spesifikt til de ulike bransjene.
  3. Annonsering: Implementerte annonsering på Google med Performance Max og søk, samt programmatisk annonsering, for å øke oppmerksomheten rundt bedrifts­kortet.
  4. Merkevarebygging og konverterings­optimalisering: Ettersom bedriftskortet var lite kjent, var det viktig for oss å bygge merkevare­kjennskap, samtidig som vi optimaliserte for konverteringer.
  5. Kommunikasjons­konsepter: Utvikling av kommunikasjons­løp for hvordan Coop-kjeden Extra kunne markeds­føre bedriftskortet i sine egne kanaler.

Resultater

  • Økt trafikk og konverteringer: Den målrettede markeds­føringen og forbedrede SEO ga en betydelig økning i nettside­trafikk og konverterings­rater.
  • Bedre kjennskap: økt synlighet gir økt kjennskap, som igjen har ført til større pågang av bedrifter som søker Coop bedriftskort.

Vi gleder oss til fremtiden, samt videre arbeid med å optimalisere kunde­reisen og kommunikasjonen til Coop Bedrift. Slik at hverdagen til flere bedrifter kan bli litt enklere!

Lyst til å nå nye høyder?

Det vil vi også. La oss ta en prat, eller et møte, for å finne ut hvordan vi kan hjelpe til.

  • Hidden
  • Hidden
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Fyll ut skjemaet så kontakter vi deg. Se hvordan vi behandler personopplysninger.