Du må gjøre det lett for folk å finne nettsidene dine.
Ha påmelding til nyhetsbrev på hver nettside
Jo tydeligere du gir mulighet for nyhetsbrev, desto flere påmeldinger får du. Det er ikke nok å ha en liten lenke nederst på «Om oss»-siden. Ha mulighet for påmelding etter hver artikkel og på hver nettside.
Forklar ditt nyhetsbrev. Fortell hva folk kan forvente å lese i nyhetsbrevene dine. Det bør være noe som gjør livet bedre, gjerne noe som er nyttig. Ikke skriv bare «Meld deg på vårt nyhetsbrev». Gi folk et løfte.
Bruk e-postsignaturen
Alle e-postene som de ansatte sender ut, kan avsluttes med en påmeldingslenke til nyhetsbrev.
Popup, konkurranse, SMS og DM
Lag et skjermbilde som spretter frem etter at folk har vært på nettsiden din noen sekunder eller minutter. Den bør helst være slik at den ikke spretter frem etter at folk har meldt seg på.
Det kan også være en konkurranse. For at folk skal kunne delta og vinne en premie, må de legge igjen e-postadressen og samtykke til å motta nyhetsbrev fra deg. Konkurransen kan være på nettsidene dine eller i sosiale medier. Spre konkurransen ved å betale penger til plattformeieren.
Har du postadressene til kundene dine, men ikke e-postadresene? Send brev eller SMS der du frister dem til å legge igjen e-postadressen.
Betal en tekstforfatter
Dersom få vil lese nyhetsbrevene dine, kan det være fordi de er for lite interessante. Betal deg ut av problemet, få tak i noen som er vant med å skrive slik at folk vil lese. Det handler ikke bare om hvordan man formulerer seg, men også om hvilke temaer man tar opp.
Det starter med nettsidene. Dersom nettsidene er kjedelige, antar kanskje folk at også nyhetsbrevene er kjedelige.
Strategier, tips og triks rett til deg!
Meld deg på vårt nyhetsbrev, så holder vi deg oppdatert – helt gratis.
Se hvordan vi behandler personopplysninger.
Lag varianter av påmeldingsvinduer
Prøv ulike påmeldingsmuligheter. Det er sikkert noen som liker deg allerede, ikke sant? De behøver ikke lange forklaringer om hvorfor de bør ha nyhetsbrev. Forsøk med en enkel påmeldingsmulighet med et tydelig felt for å skrive inn e-postadressen. Rett på sak.
Forsøk også en påmeldingsmulighet der du argumenterer mer hvorfor folk bør ha nyhetsbrev. Du må rett og slett teste hvilke tekster folk tenner på.
Lag en vervehappening
Få dine blodfans til å skaffe deg nye e-postadresser. Du kan ikke be folk melde på andre, for en påmelding til nyhetsbrev må være frivillig fordi loven krever samtykke. Men du kan spille på lag med noen som skryter av deg. De som skryter og anbefaler ditt nyhetsbrev til en venn, kan være med i trekningen av en premie.
Samarbeid med en bransjekusine
Dere er i bransjer som er knyttet sammen, men dere er ikke direkte konkurrenter. Lag en avtale der dere henger dere på hverandres nyhetsbrev eller nettsider med tilbud om nyhetsbrev begge steder. Det kan rett og slett være et ekstra kryss på påmeldingen: «Jeg ønsker også nyhetsbrev fra bla-bla-bla.»
Er dere så små at dere aldri kan få nok abonnenter alene, kan dere eventuelt samarbeide om et felles nyhetsbrev.
Frist med en e-bok
Ikke legg samtlige artikler ut på nettsiden din. Hold igjen en del artikler som samles opp til en liten e-bok som enten har god nytte eller god underholdning. Den er større enn én nettartikkel, men slett ikke så lang som en vanlig bok. Frist folk med at de kan bestille den nyttige pdf-en helt gratis. I påmeldingen må folk samtidig si ja til nyhetsbrevet.
Be om hjelp
Du kan ikke være ekspert i alt. Bestill hjelp når du står fast teknisk eller kreativt.
Tenk SEO
Sørg for at hver artikkel på nettsidene dine er optimalisert for søk. Du kan ikke forvente mange abonnenter på nyhetsbrev dersom folk ikke engang finner frem til weben din.
Bruk spesielt tid på SEO (søkemotoroptimalisering) for de nettartiklene som enten inngår i nyhetsbrevet eller som ligner på nyhetsbrevartiklene. Det er jo slike artikler leseren er spesielt interessert i siden det er det hun søker etter. Dermed er det større sjanse for at hun sier ja takk til nyhetsbrev etter å ha lest artikkelen som er midt i blinken.
Nettartikkelen din kommer høyere opp i søkemotorer dersom du gjentar et sentralt ord mange steder på siden. La oss si du skriver en artikkel om å bygge terrasse, da bør «bygge terrasse» stå i url-en (nettadressen), i overskriften, i bildefilen, i ingressen osv. Det er mange ting som avgjør søk. Har du for eksempel en nettside med masse teknisk stæsj som gjør den tung å laste, da havner du lenger ned i søk hos Google. Det samme gjelder dersom nettsiden ikke er tilpasset for mobiler og nettbrett.
Lyst til å nå nye høyder?
Det vil vi også. La oss ta en prat, eller et møte, for å finne ut hvordan vi kan hjelpe til.
Fyll ut skjemaet så kontakter vi deg. Se hvordan vi behandler personopplysninger.