For deg som velger å ta innholdsproduksjonen i egne hender, kan det fort vise seg vrient å få til kvaliteten du ønsker. Her er 35 raske tips.
- Bestem deg for målgruppen for teksten, det bør påvirke hvordan du skriver.
- Navngi målgruppen tidlig. «Lærere sliter med hørselen.»
- Hva vil du at leseren skal gjøre etterpå? Få frem det tidlig. Skal leseren bestille noe? Svare på noe? Gi deg opplysninger? Betale?
- Spesielt ved e-poster: Kom med konklusjonen i første setning. Deretter kan du begrunne.
- Sett det viktigste først. Det gjelder både i starten av setningene (ord) og i starten av artikkelen (poenger).
- Tenk deg at leseren stresser forbi deg på fortauet for å rekke bussen. Hva er det viktigste du må si på tre sekunder? Pass på at de tre sekundene kommer frem svært tidlig i teksten. Ikke begynn avsnittet med at samarbeidsparter Halvorsen var på hytta i helgen, altså den hytta som ligger på Sørlandet, og der skled han på isen og brakk armen, når poenget er at møtet i morgen er avlyst fordi Halvorsen ikke kommer. Start med å fortelle at møtet er avlyst, kom så med forklaringen.
- Kom tidlig med noe spennende.
- Skriv kortere
- Skriv konkret. «Inngangspartiet må være i orden til neste viktige besøk.» Hva menes? Skal det ryddes? Repareres? Vaskes? Hva anses som et viktig besøk? Hvem har ansvaret for prosjektet? Osv. Dette er bedre: «Kåre og Kari må fjerne søppel og vaske vinduene i inngangspartiet før vår største kunde Olsen kommer etter lunsj på mandag»
- Ha én tanke i hver setning. Det betyr at du bør sette punktum ofte.
- Sett kjent informasjon først i setningen, deretter den nye informasjon til slutt, det er lettere å lese på den måten.
- Bruk verb, skriv aktivt. Forsøk å unngå ord som slutter på «ing». Ikke skriv «innhenting av epler» (substantiv) når du kan skrive «hente epler» (verb).
- Skriv hvem poenget gjelder for. Hvem kan hente epler? Hvem må ha rapporten innen fredag? Hvem skal skrive rapporten?
- Ha én idé for hvert avsnitt. Har du mer på hjertet, lag nytt avsnitt.
- Bruk punktlister.
- Bruk mellomtitler. Lag gjerne en struktur der hver mellomtittel er en del av strukturen
- Fjern gjentagelser når poenget er lett å forstå. Når poenget derimot er vanskelig: Gjenta poenget på ulike måter.
- La lenker være selvforklarende. Ikke skriv «les mer her», men skriv: «les om epler her».
- Ta hensyn til SEO. Skriv slik at artikkelen kommer høyere opp i søk. (Se egen artikkel om dette).
- Fjern pratesetninger som ikke har substans. Ikke skriv «Når man skriver for nettet, er det viktig å ha et forhold til tekstlengde og hva som skal stå først og sist i hver setning.» Slike setninger sier ingenting. Gå heller rett på sak og forklar hvordan.
- Ingressen er viktigst på nett. En undersøkelse fra 2004 viste at folk leser ingressen før overskriften. Ikke tro at jobben er gjort når du har skrevet en knakende bra overskrift.
- Bildet er ikke veldig viktig på nettsider, bilder ser man gjerne på til slutt.
- Trenger målgruppen alle detaljene dine?
- Bruk gjerne tabeller
- Bruk ord som målgruppen forstår. Må du bruke fremmedord, så forklar dem.
- Enkelte ord kan hjelpe veldig på forståelsen. Han kan derfor ikke komme. Han kan dessverre ikke komme. Han kan derfor heldigvis ikke komme.
- Ikke skriv når du er sint.
- Typiske selgere pøser gjerne på med skryteord. Teksten blir ofte bedre når man fjerner slikt. «Denne fantastiske og unike sykkelen har 24 gir.» Skriv heller «Sykkelen har 24 gir.» Vel, man blir ikke lei av én setning med skryt. Men når det fortsetter gjennom hele teksten, da virker teksten useriøs. Poengene kommer heller ikke så godt frem.
- Bruk bokmålsordboka eller nynorskordboka på nettet flittig.
- Ikke la Bill Gates bestemme hvilke norske ord som skal deles. Det er forskjell på hoste saft og hostesaft.
- Bruk gjerne ordet «du». Men behersk deg, det blir svett når det står du og deg i hver eneste setning. Det er også dumt ut med «Når du lager statsbudsjett, da…». Har du virkelig statsministeren som målgruppe? Pass også på at «du» og «jeg» ikke bytter rolle i løpet av teksten. Overskriften sier kanskje «Må jeg bytte til vinterdekk denne uken?» Brødteksten sier derimot «du» til leseren, det kan oppleves tåkete.
- La emnefelt være søkbart. Ikke skriv: «Nå er den endelig her», men skriv «Rapport eplesalg Vestlandet 2016»
- La en kollega lese gjennom
- La det være en responsmulighet.
- Les responsene. Hva er det folk spør om? Lær av responsene og skriv bedre neste gang.
Lyst til å nå nye høyder?
Det vil vi også. La oss ta en prat, eller et møte, for å finne ut hvordan vi kan hjelpe til.
Fyll ut skjemaet så kontakter vi deg. Se hvordan vi behandler personopplysninger.