Du fant riktig målgruppe, vasket adressene og skrudde sammen et supert tilbud. Likevel uteble responsen.
Hvorfor har nyhetsbrevet ditt kamuflasjedress?
På målstreken kan mange timers arbeid gå i vasken. Etter at alt er diskutert og sjekket i den planlagte kampanjen, mangler det bare noen spennende ord i emnefeltet i e-postene som skal sendes ut. Og så gjør man en tabbe der.
Det er fort gjort å glemme at mange e-poster blir lest på mobil. Der er emnefeltet kortere enn på PC-skjermer og nettbrett. Dermed blir din kreative overskrift kuttet bakfra automatisk.
Hele ord kan forsvinne. Eller så erstattes de siste bokstavene med utelatelsestegn (tre prikker). Du kunne like gjerne ha pakket inn nyhetsbrevet i en kamuflasjedress. Færre vil åpne e-posten når det ikke kommer frem hva budskapet er.
Det beste er å teste. Send e-post til deg selv, les på mobilen, og se om de viktigste ordene kommer med i emnefeltet.
Noen ganger kan du tillate deg at de siste bokstavene kuttes i emnefeltet, det er når avsenderfeltet indirekte forteller hvilke produkter emnefeltet forsøker å selge. Da vil antagelig mottageren forstå hva emnefeltordet skal fortelle, selv om det er kuttet noe.
Strategier, tips og triks rett til deg!
Meld deg på vårt nyhetsbrev, så holder vi deg oppdatert – helt gratis.
Se hvordan vi behandler personopplysninger.
La oss si du driver en brillebutikk og i avsenderfeltet står firmanavnet ditt. Enten kjenner mottageren butikken din godt fra før eller så er butikknavnet brille-et-eller-annet. Uansett får mottageren et hint om hvilke produkter du selger. Dermed er det ikke kritisk om emnefeltet blir slik på mobilen: «Tilbud på kontaktl…», for mottageren forstår antagelig at det siste ordet er kontaktlinser.
Enkelte velger å bytte ut avsenderen med ord som «Supertilbud» eller «Kun i august». Det kan kommunisere dersom emnefeltet tydelig forklarer saken. Men dersom avsenderfeltet sier «kun i august», og mottageren dermed ikke har fått noe hint om hva saken gjelder, da er det ikke lett å forstå at «kontaktl…» betyr kontaktlinser.
Du må altså se avsenderfelt og emnefelt i sammenheng.
Noen e-posttjenere bruker emnefeltet til å varsle om mulig spam, da kan det stå slik i starten av emnefeltet: [SPAM?]
Dermed kuttes enda flere av bokstavene i emnefeltet.
Her er noen eksempler som viser hvordan du bør forfatte tekst i emnefelt som skal vises på mobil:
Nå har vi augusttilbud på d…
>> Hvilket produkt selges her? Teksten bør skrives om. «Nå har vi» er hjelpeord som kan kuttes.
Augusttilbud på de lekreste…
>> Nei, det var ikke nok å kutte de tre hjelpeordene. Fremdeles forteller man ikke hvilket produkt man selger.
[SPAM?] Nå har vi augusttil…
>> Enda verre er det dersom e-posten blir markert som mulig spam.
De lekreste høstkjolene på t…
>> Her forteller man i det minste hva man selger, nemlig kjoler. Men tilbudet vises ikke.
Høstkjoler 40 % rabatt
>> Både produkt og tilbud vises. Denne er best!
[SPAM?] Høstkjoler 40 % r…
>> Selv med spam-advarsel vises både produkt og tilbud.
Sett det viktigste først i emnefeltet. Få med både produkt og tilbud. Ikke bruk mange hjelpeord. Spill på lag med avsenderfelt.
Men må man også bruke skjønn. Noen ganger er folk mindre interessert i rabatten, det er viktigere at du forteller hvordan ditt produkt dekker kundens behov. Noen ganger er også folk blitt immune mot tilbud som har lav interesse. Da må du spille på andre strenger, for eksempel nysgjerrighet. Men dersom saken er at du rett og slett skal fortelle tilbudet ditt rett frem, da bør du følge tipsene over og ikke bruke opp emnefeltet på uviktige ord.
Og når du har fått sagt det viktigste i starten av feltene, er det for øvrig ikke noe i veien å ta med noen ekstra ord som plassmessig kun vises på PC-skjermer og nettbrett.