Storytelling på høykant

29. januar 2019

Du skal aldri skyte video vertikalt. Eller …? Vi deler vår erfaring med annonsering på Instagram Stories og Snapchat.

Dette går storyformatet ut på

«Stories» hos Instagram og Snapchat kan ikke lenger kalles nytt. Likevel er prisen tilfredsstillende lav, målt i kost per visning, noe som indikerer at annonsørene fremdeles ikke har kastet seg 100 % på. Det er noe vi anbefaler våre kunder å dra nytte av.

Formatet tillater deg å legge inn en annonse mellom organiske «stories» i fullskjermformat. Disse annonsene sees av mer enn 150 millioner brukere på Instagram hver dag. Du kan velge mellom et bilde på 5 sekunder, eller en video på 15 sekunder – eventuelt inntil 3 bilder eller videoer etter hverandre dersom du velger karusellformatet.

Annonser til Instagram Stories handler du i Facebook Business Manager og du får de samme mulighetene for målgruppe, landingsside, rapportering og retargeting som ved Facebook-kampanjer ellers. «Klikket» skjer ved at brukeren sveiper opp for å åpne kampanjesiden. Ønsker du å gå all in på fullskjermformatet, kan du bruke en «canvas» som landingsside.

Anton Sport

Nyåpning av butikk

Hyre

Høstkampanje

Opel Norge

Opel Testpilot

Thrane-Steen

Nye Grandland X

Hva skal du legge ut?

Storyannonser er (helt objektivt) utrolig morsomt. Du har brukerens fulle oppmerksomhet fra første sekund og i over halvparten av tilfellene spilles annonsen av med lyden på.

Er budskapet derimot for slapt, mister du oppmerksomheten like fort som du fikk den. Det er her det kan være lurt å finne en partner som kan lage fengende budskap. En partner som for eksempel kan skaffe 3000 fullverdige ambassadørsøknader for under 3 kroner per stykk til testpilot-kampanjen din. Det ville vært fint.

Vi vil antakelig ikke anbefale stories i forbindelse med B2B-salg. Folk er generelt ikke i humør til en pitch, og blant stories er det veldig tilfredsstillende å trykke seg forbi din. Vårt inntrykk er at stories fungerer bra til å annonsere produktnyheter, arrangere konkurranser og mer generell «top of mind»-markedsføring.

Selv med et helt års erfaring på plattformen, anser vi oss som relativt ferske Story-markedsførere. Men vi ivrer etter å bli bedre og prøver hele tiden noe nytt og artig. Del gjerne dine erfaringer i kommentarfeltet, så kanskje vi føyer til ditt bidrag. 🙂

Kommentarfelt

Strategier, tips og triks rett til deg!

Meld deg på vårt nyhetsbrev, så holder vi deg oppdatert – helt gratis. Se hvordan vi behandler personopplysninger.

Lyst til å nå nye høyder?

Det vil vi også. La oss ta en prat, eller et møte, for å finne ut hvordan vi kan hjelpe til.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.