Blant oss som jobber med kundedialog og kampanjer, er en landingsside en nettside som er spesiallaget for et bestemt formål – den skal få kunden til å bestille. Her får du noen tips:
-
Bestem hensikten med landingssiden
Hold deg til én hensikt med landingssiden. Ikke forsøk å selge både pølser, ferieturer, påmeldinger, nedlastninger og bestillinger. Lag heller flere landingssider.
-
En naturlig fortsettelse
Folk kommer til landingssiden via en annonse, et nyhetsbrev, en e-post, en SMS eller lignende. Sørg for at det er en sammenheng mellom det du sier i annonsen og det du sier på landingssiden. Man skal se at design, bilder og salgsløfter henger sammen.
-
Si det viktigste først
Som regel lønner det seg å være saklig og ikke for kreativ i overskriften. Du må raskt fortelle leseren hva poenget er. Skriv så argumentene som en punktliste slik at de er lette skumme gjennom. Det gjelder å være venstrevridd, i hver setning skal det viktigste stå først.
-
CTA er målet
Fjern mest mulig av det som ikke har noe med CTA å gjøre. CTA betyr «call to action» og er hensikten med landingssiden; kunden skal bestille noe eller melde seg på noe. På nettsiden lager du en bestillingsknapp, alt på nettsiden skal føre frem til den knappen. La knappen være stor og tydelig, gjerne med luft rundt.
Det er lett å tenke: «Hvis kunden ikke er interessert i tilbudet, da bør jeg vel friste med andre tilbud.» Men det viser seg ofte at salget går ned når man tar med for mye på siden.<
Derfor bør ikke landingssiden være bygget opp som dine vanlige nettsider hvor man gjerne ser de faste menyvalgene. Hvert menyvalg er en fristelse for kunden – og vips, så er hun borte.
Også andre unødvendige lenker bør bort, kunden bør kunne ta en avgjørelse med det du viser frem av argumenter. Lenker fører kunden vekk fra hensikten med landingssiden.
-
Ikke krev for mange opplysninger
Som markedsfører ønsker man å vite mest mulig om sine kunder og legge nye opplysninger inn i kundedatabasen. Men ber du om for mye i sannhetens øyeblikk, da går responsen ned. Husk at folk kanskje leser landingssiden på en liten mobiltelefon, da er det knotete å fylle ut et stort skjema.
Noen ganger kan en løsning være at skjemarutene prefylles med kundeopplysninger som hentes fra kundedatabasen. Så er det kanskje bare ett eller to felt som er tomme som kunden må skrive noe i.
Bestillingen kan så gå rett til ditt lager for utsendelse – med kundeadresse og andre opplysninger innbakt.
-
Forklar knappen
Bestillingsknappen bør ikke hete kun «Bestill her». Forklar konkret hva kunden bestiller: «Bestill jubileumsgenser her».
-
Husk å teste
Lag gjerne to landingssider og test hvilken som gir best respons. Bytt ut overskrifter osv. Til og med fargen på bestillingsknappen kan gi utslag på responsen.
-
Bekreftelsessiden
Når kunden har respondert, bør kunden automatisk komme til en ny side som du har brukt noen timer på å utforme klokt. «Takk for bestillingen» er jo en hyggelig beskjed, men da utnytter du ikke situasjonen til det fulle. Forsøk å selge noe mer eller å gi noe gratis til kunden.
-
Hvem har ansvaret?
Når kampanjen er over, må landingssiden fjernes eller eventuelt endres slik at den kan være en landingsside man kommer til etter søk. Hvem har ansvaret for å passe på dette? Og hvem har ansvaret for å effektuere bestillingene som kommer inn?
-
Cognito hjelper deg
Snakk med oss, så hjelper vi deg med alt fra overskrifter til tekniske løsninger og utforming av landingssiden. Vi ordner kampanjer og faste oppsett der kundene dine beveger seg mellom flere kanaler; SMS, e-post, web osv. Cognito utvikler proffe løsninger slik at kundedatabasen din utnyttes best mulig. Vi kan også svare dine kunder eller sende ut dine varer.