Det er nye tider for oss som behandler persondata. Vi ønsker å ta vare på alle våre kunder og ser frem til fortsettelsen.
Derfor er GDPR viktig for deg og for bedriften du jobber i
Et dagsaktuelt tema den siste tiden er The General Data Protection Regulation. Dette er et regelverk som er utviklet for å ivareta dataene du sitter på. Dataene som står i fokus er personopplysninger, og dette inkluderer alt som direkte eller indirekte kan knyttes opp mot en person.
All behandling av personopplysninger skal skje med samtykke, og samtykke skal heretter hentes uttrykkelig, enkelt og forståelig. Samt med retten til avmelding, innsyn og sletting.
For forbrukeren
For deg som person betyr dette at det nå er du som sitter på makten over dine opplysninger. Du får nå retten til å spørre om hvem som sitter på hvilke opplysninger om deg, hvor disse opplysningene kommer fra, og om dokumentert sletting. Dersom uhellet er ute og personopplysningene dine kommer på avveie, har du rett på varsling om dette.
Etter 25. mai kan ikke en bedrift samle inn eller lagre personopplysninger om deg uten at du har samtykket til dette. Samtykket skal være enkelt og forståelig, slik at du ikke skal gå i noen feller.
For bedriften
Noe som er viktigere nå, er å hele tiden ta en vurdering på om opplysningene du etterspør er nødvendig for å utføre arbeidet – dette må kunne dokumenteres.
Behandling av opplysninger betyr innsamling, lagring, deling og systematisering.
Når det utføres arbeid med personopplysninger må vi spørre oss selv hvor mye informasjon vi trenger for å utføre arbeidet. Et tips er å alltid ta en risikovurdering om hva som kan skje dersom informasjonen kommer på avveie før vi går til innsamling av informasjon.
Strategier, tips og triks rett til deg!
Meld deg på vårt nyhetsbrev, så holder vi deg oppdatert – helt gratis.
Se hvordan vi behandler personopplysninger.
Det er derfor viktig å innføre gode rutiner for å forsikre seg om at alle bedriftens kunder blir best mulig ivaretatt.
Viktige spørsmål vi må stille oss selv i arbeid med personopplysninger er:
- Hvilke data sitter vi på?
- Hvilke samtykker har vi, og hvordan er samtykker avgitt?
- Hvem omhandler dataene?
- Hvor er dataene?
- Hvem har tilgang på dataene?
- Hvilket formål har vi for dataene vi sitter på?
- Hva er grunnlaget vårt for å sitte på disse dataene?
- Hvordan er dataene sikret?
- Hvem har ansvaret for alt dette?
Alt dette må kunne forsvares og reglene må følges hver dag. Husk at dersom bedriften opererer i flere ledd må reglene og rutinene følges i alle ledd.
Innføringen av GDPR betyr ikke at vi ikke lenger kan sende kult og engasjerende innhold til våre kunder – du må bare spørre om lov først. Et tips til hvordan få til dette som bedrift, er å be om samtykke fra dine kunder på en måte som viser at kunden står i fokus.
Trenger du noe tips står vi parat for deg!
Lyst til å nå nye høyder?
Det vil vi også. La oss ta en prat, eller et møte, for å finne ut hvordan vi kan hjelpe til.
Fyll ut skjemaet så kontakter vi deg. Se hvordan vi behandler personopplysninger.