Hvilket emnefelt fungerer best? Har du valgt riktig bilde? Hvilken overskrift interesserer målgruppen mest?
Skal du sende e-post til kunder, er det smart å teste materiellet før den store utsendelsen går til alle. Svarene finner du som regel ved å utføre en A/B-test mot et mindre utvalg av mottakergruppen.
1. Du trenger en testgruppe
For å få resultater du kan stole på fra en test, må du velge deg en representativ testgruppe. Du må vurdere hvor mange du ønsker å teste mot. Vi anbefaler et tilfeldig utvalg på 5 til 30 % av kundegruppen din.
2. Definer e-postvariabler
Du lager flere versjoner av e-posten du skal teste. Varier emnefelt, foto eller overskrifter ut fra hva du ønsker å finne ut. Men husk at du må teste ett element av gangen. Eller så er det ikke så lett å finne ut hva det var som utgjorde forskjellen. Du kan teste to forskjellige emnefelt mot hverandre eller kanskje hvilket av to foto kundegruppen foretrekker. Definer derfor tydelig hvilke variabler som testes og la alt annet innhold være likt.
Strategier, tips og triks rett til deg!
Meld deg på vårt nyhetsbrev, så holder vi deg oppdatert – helt gratis.
Se hvordan vi behandler personopplysninger.
3. Finn suksesskriterier
Du må alltid definere hvilke parametere som skal bestemme hvilken e-post som blir testvinneren. Beste åpnings- eller klikkrate? Mye eller lite tekst? Animasjoner eller foto? Det er mye som kan fungere, alt avhenger av hva du ønsker å oppnå.
4. Velg testvarighet, og vent …
Du må beslutte hvor lang tid du vil vente før du gjør en endelig av testutsendelsen. Vår erfaring er at testvinner kan endre seg etter noe tid. Vi anbefaler derfor at man gir testgruppen tid til å reagere på e-posten de har fått. Et døgn fra test til hovedutsendelse er smart. Vurder testen og velg vinner.
Send vinneren ut til hovedgruppen din
Mål klikkrate, respons eller konvertering. Bruk læringen som grunnlag når du designer din neste kampanje. Du vil sannsynligvis se gode resultater siden tester over tid vil gi kundedata som forteller deg hva din kundegruppe interesserer seg for. Dermed kan du produsere innhold som kundene ønsker. Og kunder som mottar godt innhold de er interessert i, er fornøyde kunder.
Ønsker du hjelp til å komme i gang med e-postutsendelser og A/B-testing, eller trenger du et supersmart e-postsystem? Vi er 17 kloke digitale hoder som jobber med kundekommunikasjon og kundereiser. I tillegg er vi agent for MailUp, et alldeles utmerket e-postsystem som er enkelt i bruk. Vi tar gjerne en prat, hvis 2019 er året du vil gjøre alvor av å starte dialog med dine kunder.
Lyst til å nå nye høyder?
Det vil vi også. La oss ta en prat, eller et møte, for å finne ut hvordan vi kan hjelpe til.
Fyll ut skjemaet så kontakter vi deg. Se hvordan vi behandler personopplysninger.