Vi ser pĂ„ potensialet til disse smĂ„ grafiske eleÂmenÂtene som kan bidra med stemning og tilÂÂknytning til e-postkampanjene dine.
Det er noen ting som symboliserer moderne kommunikasjonsbehov i tillegg til emojier; bildenes sentrale rolle (der tekst er underordnet), og behovet for umiddelbarhet â Ă„ kunne uttrykke oss pĂ„ en raskest mulig mĂ„te.
For Ä virkelig forstÄ emojiens grad av relevans, bÞr vi vite at:
- Det er en offisiell «World Emoji Day»
- Emoji-filmen spilte inn 82,5 millioner dollar hos amerikanske kinoer i de fĂžrste 6 ukene
- I 2015 utnevnte British Oxford Dictionary denne emojien som Ă„rets ord: đ
Emoji er hele spekteret: de har blitt en del av det skriftlige uttrykket, blant annet i chatter, sosiale nettverk og e-post.
Dette innlegget vil fokusere pÄ sistnevnte kanal, og se pÄ hvordan merkevarer kan berike emnefeltet med smiley-er, tegninger og alle typer stiliserte figurer. Men fÞrst la oss ta et steg tilbake og se hvordan og hvor emojier ble fÞdt.
Emoji: en kort (og usikker) historisk profil
Identiteten til den opprinnelige skaperen diskuteres fortsatt. Noen tilskriver den til Shigetaka Kurita, noen til Nicolas Loufrani, og noen til Scott E. Fahlman, som imidlertid introduserte uttrykksikoner i meldingsprogrammer i 1982. Emojier er rettere sagt en evolusjon fra uttrykksikoner.
La oss gÄ lenger tilbake. à ret var 1971 da Franklin Loufrani patenterte det fÞrste smiley-ansiktet, ved Ä bruke det i avisen France Soir for Ä markere positive nyheter. Mer enn 20 Är senere, i 1997 digitaliserte Franklins sÞnn Nicolas Loufrani farens smiley-ansikt.
Litt senere dukket de opp i mobiltelefoner, takket vÊre et partnerskap mellom Loufrani og Alcatel. Videre, i 2001, ble den offisielle Smiley Dictionary utgitt, som inkluderte 887 «smiley faces» delt pÄ kategori: ekstravaganse, flagg, stemninger, sport, og sÄ videre.
Siden den tid har det bare gĂ„tt oppover. For Ă„ gĂ„ til tilbake til e-postmarkedsfĂžring â Jess Nelson i Email Marketing Daily, beregnet at bruk av emojier i e-post har Ăžkt med 775% pĂ„ Ă„rsbasis.
Emojiens fordeler i et emnefelt
đ§ + đ = âĄ
God bruk av emojier i e-postmeldinger lar deg uttrykke innholdet i emnet raskt og umiddelbart. I tillegg Ă„ vĂŠre en ressurs for Ă„ forbedre mottakerens engasjement har Experian, med sin undersĂžkelse, funnet ut at 56% av merkevarene som brukte emojier i emnefeltet fikk en Ăžkning i unike Ă„pninger.
Emojier du kan kopiere âïž og lime inn đ
Her er en liste med sider du kan bruke til Ă„ finne emojier:
4 mÄter du kan bruke emojier i emnefeltet
Finn Ă©n ikonisk emoji
La oss starte med den minst vanlige bruken. Det er kanskje den enkleste, men det viser seg Ă„ vĂŠre den mest sofistikerte strategien. Den gĂ„r ut pĂ„ Ă„ velge en emoji og velge den som et karakteristisk symbol pĂ„ alle utsendelser. Et godt eksempel er On, et lĂžpeskomerke, kjent for sin Cloud-serie. On legger inn en sky i begynnelsen av alle sine e-postmeldinger: âïž, en slags naturlig utvidelse av merkevaren.[/fusion_text]
âïž Til og med 9. juni: prĂžv et par i 30 dager.
Death to Stock er annet perfekt eksempel. De legger inn en hodeskalleskalle-emoji i alle e-postenes emnelinjer.
Monthly photo pack đ Hot & Cold
Monthly photo pack đ Into the Light
Denne bruken er svÊrt ikonisk, og illustrerer tydelig hvordan emojier kan vÊre mye mer enn smÄ dekorasjoner. Med truende skyer og hodeskaller er de absolutt ikke de mest muntre emojiene, men er definitivt eksempler pÄ modige og eksperimentelle merkevarer.
Emojier som en visuell representasjon av teksten
Bruken av grafikk for Ă„ animere emnefeltet kan vĂŠre minst like effektiv. Dette er den hyppigste bruken og er knyttet til e-postens innhold. Det er enklest Ă„ starte med eksemplene i dette tilfellet:
Topphemmelige AdWords-verktĂžy er her đšđ§
PPC sin historie og ukjente fremtid đź
I disse emnefeltene er emojiene knyttet til et enkelt ord. De er grafiske utvidelser av individuelle nĂžkkelord, som gjenspeiler konseptet i kommunikasjonen.
Emojier som erstatter ord
«Vi â€ïž deg» er det mest kjente og mest utbredte eksempelet. Ă bytte ord med emojier er en mĂ„te Ă„ legge til uttrykk pĂ„ en emnelinje, som gir et ekvivalent substitutt for et ord og sparer plass. Det gir emnefeltet en konsis stil og riktig lengde.
20-50 % pĂ„ hele butikken. Bare fordi đ
Stemningsfulle emojier
La oss snakke om alle de tilfellene der emojier ikke er koblet til et bestemt ord, men refererer til en implisitt sammenheng. E-postene som vanligvis sendes i begynnelsen av Ă„rstider er gode eksempler, da de Ăžnsker Ă„ understreke overgangen til den nye perioden av Ă„ret.
đž 2 for 1 i hele april đž
Emojien gir kun mening hvis du ser konteksten (vÄren), siden det ikke er noe i teksten som refererer til godt vÊr. PÄ samme mÄte fungerer snÞmenn, sleder og snÞflak best om vinteren.
I et alternativ til sesongbasert logikk finner vi ogsĂ„ emojier som lyn ⥠til Ă„ indikere muligheter og anledninger som mĂ„ utnyttes umiddelbart eller brann đ„, for Ă„ understreke potensialet til et produkt, effektiviteten til et verktĂžy eller vekstmuligheten tilbudt av et kurs.
Strategier, tips og triks rett til deg!
Meld deg pĂ„ vĂ„rt nyhetsbrev, sĂ„ holder vi deg oppdatert â helt gratis.
Se hvordan vi behandler personopplysninger.
Beste praksis nĂ„r du bruker emojier i e-postmarkedsÂfĂžringen
Kjenn mÄlgruppen
Vurder alltid typen publikum du sender e-postene dine til. Noen ganger risikerer emojier Ä vÊre upassende. Vi har lagt vekt pÄ deres visuelle innflytelse, men for noen mottakere kan denne innvirkningen ha motsatt effekt, noe som forÄrsaker at e-posten legges i sÞppelpost eller enda verre, deres spamfiltre.
Ikke overdriv
Bruk emojier varsomt og finn de riktige mulighetene for Ä bruke dem. Risikoen (se ovenfor) er at du vil legge til en spammy tone til e-posten og dermed fÄ lavere Äpningsrater.
Kompatibilitet
NÄ er det slik at emojiene ikke blir sendt som smÄ bilder, men en liten tekstkode som blir vist som en emoji hos mottaker. Utseendet vil variere avhenging av hvilken enhet de vises pÄ. Eller i verste fall feile fordi valgte emoji ikke er stÞttet hos mottaker.
Per i dag greier de fleste store e-postklienter Ă„ vise emojier, men vi anbefaler alltid Ă„ kjĂžre en test fĂžrst for Ă„ sjekke kompatibiliteten.
UtfĂžr A/B-tester
NÄr det gjelder testing, er det et grunnleggende verktÞy for Ä eksperimentere hvilken emoji og generelt hvilken emnelinje som passer best for e-postene dine: A/B-tester lar deg sammenligne to forskjellige versjoner av en melding som sendes til forskjellige mottakere for Ä se hvilken e-post fÄr hÞyest Äpningsrate.
Kommentarfelt
Lyst til Ä nÄ nye hÞyder?
Det vil vi ogsÄ. La oss ta en prat, eller et mÞte, for Ä finne ut hvordan vi kan hjelpe til.
Fyll ut skjemaet sÄ kontakter vi deg. Se hvordan vi behandler personopplysninger.