Her er spørsmålet du bør stille når du skal velge saker til nyhetsbrevet: Får kunden et bedre liv med denne nyheten?

Det er dessverre fort gjort å bli selvopptatt når man skriver nyhetsbrev. Tenk heller: Hva kan løfte kundens liv? Kanskje kunden vil lese nyttige tips om hvordan hun kan bruke det hun kjøpte av deg tidligere. Eller hun er kanskje interessert i de to helt nye produktene som du har fått inn på lageret.

Kunden er mindre interessert i at bedriften har salgsrekord. I seg selv etterlater salgsrekord et positivt inntrykk av bedriften, derfor er det ikke helt fy-fy å nevne dette i et nyhetsbrev, men kundens liv blir ikke bedre av at dere får råd til å ta julebordet i Syden.

Tenk først på hva kunden er interessert i, deretter kan du ta med noe som gir dere et bedre rykte, for eksempel en salgsrekord eller ros fra andre kunder. Du kan også ha med saker som gjør at kunden blir mer kjent med dere, for eksempel en reportasje fra lageret.

Men forsøk å vri alle ideer slik at kunden får noe ut av saken. Har du reportasje fra lageret, så skriv samtidig noe som er nyttig for kunden å kjenne til angående lageret.

Og vær gjerne så konkret som mulig. Det hjelper lite at direktøren sier at bedriften skal forbedre servicen eller produktene fremover, det høres ut som tomme løfter. Hvordan skal alt forbedres? Skal dere ha lengre åpningstider? Skal dere ansatte flere? Blir produktet mer solid eller lettere å bruke?

Nyheter fra avdelingene

Som ansvarlig for nyhetsbrevet spør du alle avdelingene om de har noen nyheter. Da blir du kanskje minnet om at dere har ansatt ny regnskapssjef. Er det en nyhet som kundene er interessert i? Neppe, for ansettelsen løfter ikke livet til kundene.

Har dere derimot hatt mye rot med feilfakturering, da kan det være lurt å fortelle at dere har ansatt en regnskapssjef som skal rydde opp i det. Slik blir livet bedre for de faste kundene. Du kan sortere utsendelsen slik at kun faste kunder får akkurat den nyheten. Det er ikke noe poeng i å fortelle leads at dere har slitt med faktureringen.

Når du skal spørre avdelingene om ideer, er det lurt å snakke med medarbeiderne ansikt til ansikt. Sender du bare en e-post, vil avdelingene sile bort ideer som de selv tror er dårlige. Hadde du fått høre om de dårlige ideene, kunne du ha funnet gode vinklinger.

Sender du bare e-post, vil det være avdelinger som tenker at de ikke har tid til å svare, de må prioritere sin egen avdeling. Men møter du opp fysisk i avdelingen, er folk i det minste høflige og gir deg noen minutter.

Tips, nyheter og tilbud i nyhetsbrevene

Det er gjerne nyheter, tips og tilbud som man lokker med når kundene melder seg på nyhetsbrev. Her er noen ideer til saker:

  • Nye produkter eller tjenester
  • Bransjenytt
  • Nytt verktøy som dere bruker
  • Hvordan kunden kan vedlikeholde produktet
  • Pakketilbud
  • Bedriftens kompetanse
  • Utvidet bruk av produktet
  • Forbedringer
  • Spørreundersøkelse
  • Rabattkuponger
  • Konkurranse
  • Myter og sannhet om bransje og tjenester
  • Grunnopplæring av kunden

Strategier, tips og triks rett til deg!

  • Hidden
  • Hidden
  • Fyll ut e-postadressen din
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Meld deg på vårt nyhetsbrev, så holder vi deg oppdatert – helt gratis.
Se hvordan vi behandler personopplysninger.

Nyhetsbrev kan utvikle bedriften

Listen over kan også brukes til nye tiltak i bedriften. La oss si at du spør avdelingene om de har noen nye produkter eller tjenester. Alle svarer at det har de ikke, dermed har du ikke noe å skrive om. Da kan du spørre sjefen: «Bør vi snart ha noen nye produkter eller tjenester?»

Nyhetsbrevet kan altså brukes til å utvikle bedriften. «Har vi ingen pakketilbud, sier du? Hvorfor har vi ikke det, da? Kan dere i avdeling A ordne et pakketilbud som jeg kan skrive om i nyhetsbrevet?»

Bruk nyhetsbrevet som innovasjonsverktøy. En spørreundersøkelse som rettes mot kundene kan avsløre hva bedriften bør forandre. En artikkel som skal fortelle om utvidet bruk av et produkt kunden allerede har kjøpt, kan avdekke muligheter eller svakheter ved produktet.

Er tipsene noe som alle kundene kjenner til fra før, så kan ikke tipsene kalles tips.

Tips må ikke være svada

Det er mange som gir kundene meningsløse tips. Selv om de færreste tyr til klassikeren «ikke spis den gule snøen», kan de finne på å skrive: «i hetebølgen bør du sitte i skyggen», «vedlikehold er viktig», «undersøk markedet» eller lignende. Skal du komme med tips, må det være noe skikkelig.

Slik lager du tipsartikkel

Det er flere veier til mål, her er én: Bestem først temaet, for eksempel «Hvordan hindre at sykkelen blir stjålet». Deretter arrangerer du tipsdugnad internt. Send e-post til alle avdelingene (eller besøk dem) og be dem komme med tips til temaet. Det er lettere for folk å svare når du er konkret om et tema og overskriften er klar. Så fjerner du halvparten av tipsene som du får inn, slik at du sitter igjen med de beste.

I tillegg kan du ta med enkelte tips som du finner på nettet. Deretter sender du en ny e-post til dine kolleger og ber dem fjerne det dårligste tipset fra listen din.

Hver kunde kan få sitt eget nyhetsbrev

Snakk gjerne med oss om nyhetsbrev, vi kan krysskoble eller sortere data slik at nyhetsbrevene sendes skreddersydd til hver kunde etter hvor de bor eller hvilke interesser de har.

Da må du lage for eksempel fem nyhetssaker, ut fra de fem velges tre nyhetssaker som passer den enkelte kunde. Alle de fem sakene er altså i bruk, men alle fem sendes ikke til alle kundene.

Lyst til å nå nye høyder?

Det vil vi også. La oss ta en prat, eller et møte, for å finne ut hvordan vi kan hjelpe til.

  • Hidden
  • Hidden
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Fyll ut skjemaet så kontakter vi deg. Se hvordan vi behandler personopplysninger.