CRM-strategi og dialogmarkedsføring
Vår konseptuelle plattform for å utvikle god relasjonsmarkedsføring er vesentlig for suksess. Det handler om å se sammenhenger, forstå effekten av samhandlingen mellom områdene, og til slutt gjøre nye bevisste valg basert på evaluering av det du måler og rapporterer.
CRM-strategi og dialogmarkedsføring handler om å bygge relasjoner i alle faser. Det innebærer å finne, vinne, utvikle og beholde kunder. Hver fase har sine utfordringer og behov for spisskompetanse.
Våre rådgivere er gode sparringspartnere for å diskutere effektiv CRM-strategi
- Definere kundereisen for din bransje og dine kunder.
- Hvordan bruke SEO og sosiale medier for å skape større synlighet for bedriften din.
- Hvordan jobbe med innholdsmarkedsføring eller «content marketing» som mange kaller det, i de ulike fasene av kundereisen.
- Hvordan tilrettelegge for digital markedsføring.
- Hvordan utvikle konsept og plan for gjennomføring av lojalitetsprogram og kundeklubb.
- Hvordan jobbe med innsikt, segmentering og RFM-analyser.
- Hvilken teknologi og verktøy krever dine ambisjoner for datadrevet markedsføring.
- Hvordan sette tydelige mål for kundeeffekt i relasjon til at du faktisk kan måle det, og gjør det.
Taktisk CRM-rådgivning
Når vi snakker om praktisk CRM-rådgivning, mener vi også på det taktiske nivået. På kampanjenivå er det svært mange elementer som skal samkjøres i flere kanaler. Det betyr at vi har nese for detaljer når det skal utvikles virkemidler for å skape effekt. For eksempel hvordan trigge call-to-action i nyhetsbrev, oppsett av handlingsskapende landingssider på nett, tilrettelegge for effektiv markedsføring på Facebook etc. Og til slutt – våre prosjektledere har en gjennomføringskraft du vil elske.
Innsikt og datakvalitet
«Big Data» er et av vår tids «buzzword». Vi har tilgang til usannsynlig store datamengder. Utfordringen er å avgrense den informasjonen du virkelig har nytte av, og som har en verdi du kan bruke til noe. Kjøpsadferd og hvilke tema kunden klikker på i nyhetsbrev er eksempler på innsikt som er nyttig når du skal lage innhold til neste aktivitet eller kampanje. Husk også å etablere en rutine for hvordan du vedlikeholder kvaliteten på dataene underveis. Kundene dine flytter, bytter jobb, endrer e-postadresse etc.
Mål og strategi
Når du har mye innsikt, kan du lage målgrupper eller segmenter som krever ulik behandling. Samtidig må du legge ulike salgsstrategier avhengig av kundens livssyklus. Hva gjør du i en nysalgsfase, hvordan utvikler du kundene med oppsalg, mersalg eller kryssalg, eller hvilke tiltak kan gjøres for å sikre at kunden blir en lojal kunde over lengre tid.
Kommunikasjon og virkemidler
Her har du et stort handlingsrom på grunn av alle kanaler, salgsfaser og målgrupper. Krydre dette med kreativitet og virkemidler for å skape handlinger. Totalt sett har du en stor utfordring med samhandling og samkjøring slik at kunden opplever din kommunikasjon som helhetlig og lik uansett i hvilket forum kunden treffer deg.
KMåling og rapportering
Det morsomme med dialogmarkedsføring er at alt kan måles. ROMI – return of marketing investment – er språket som må brukes ovenfor din leder, økonomisjef eller daglig leder når du argumenterer for markedsbudsjettet ditt. Sørg for at måling kan gjennomføres, bruk tid på evaluering og bruk den nye innsikten i neste akt.
Prosesser
Planlegging er minst halve jobben, sier noen. Vi er langt på vei enig fordi dialogprogrammer og workflows krever gjennomtenkte løsninger med tanke på tid, mennesker, produksjoner og kanaler.
Organisering og personell
Marketing automation og personalisering er to nøkkelbegreper i våre leveranser. Selv om automatiserte prosesser effektiviserer ditt arbeid, kreves det manuell innsats i planlegging, budsjettering, beslutninger, kvalitetssikring og i produksjon. Hvis du i tillegg har få ressurser internt og engasjerer samarbeidspartnere og byråer, krever det en godt organisert betjeningsmodell.
Teknologi og verktøy
Systemløsninger skal kunne understøtte oppgaver innen alle områder i vår CRM-plattform. Vi beskriver funksjonelle kravspesifikasjoner og tilrettelegger verktøyene tilpasset dine ambisjoner.
Ønsker du å vite mer om hvordan vi kan hjelpe deg med CRM og kundedialog?
La oss ta en kaffe og en hyggelig prat, så tar vi det derfra. Ingen forpliktelser, selvsagt.