Teknologi og verktøy
Teknologi har bidratt til at vi i økende grad har fokus på kundeopplevelser. Internett har gitt kundene makten ved at de kan søke frem, sammenligne og vurdere pris og betingelser på produkter lenge før de besøker en butikk.
Vi mener det er viktig med fokus på kjernevirksomhet, og i Cognito har vi derfor en partnerstrategi for teknologi. Vi benytter ulike partnere til våre systemleveranser basert på vår oppdragsgivers krav og behov.
Det er derfor viktig å gjøre de riktige tingene, slik at investeringen gir den forventede avkastningen. Ved valg av systemløsning mener vi det er viktig å tenke på følgende punkter:
Fleksibel datamodell
Kommunikasjonen du sender til dine kunder og interessenter må oppfattes som relevant og komme til riktig tid. Du trenger derfor informasjon om tidligere kjøp, interesser, henvendelser og adferd for å segmentere og tilpasse budskapet. Kampanjesystemet må inneholde denne informasjonen og den må være tilgjengelig for å skape målgruppene dine. Det holder ikke med en liste med data, når data ligger på flere nivåer.
Eksempelvis må en kunde kunne ha flere kjøp og gjort flere henvendelser. Du trenger mer enn informasjon om siste kjøp. Kampanjesystemets datamodell må kunne gjenspeile forretningsmodellen din, og data må være lett tilgjengelige.
Support og støtte
En av årsakene til at systemimplementeringer feiler eller ikke oppnår den forventede nytten, er at de ikke blir tilstrekkelig tatt i bruk grunnet manglende opplæring, fokus, og forankring. Det er også en utfordring at markedsavdelinger reduseres eller ikke har kapasitet til alt kampanjearbeidet. Da er det viktig å ha en partner som kan løsningen og som har kunnskap om hvordan du jobber.
Teknologi har bidratt til at vi i økende grad har fokus på kundeopplevelser. Internett har gitt kundene makten ved at de kan søke frem, sammenligne og vurdere pris og betingelser på produkter lenge før de besøker en butikk.
Integrasjoner
Du har sannsynligvis informasjon om kundene dine som du trenger til marketing i flere systemer, og du ønsker at data fra kampanjesystemet skal presenteres på steder som «Min side», på landingssider og i sosiale medier. Da er det viktig at løsningen du velger er på en teknologisk plattform som har tilgjengelige og godt dokumenterte API-er for enkel utveksling av data.
Automatisering
Optimaliser dine markedsaktiviteter gjennom automatisering. Reduser time-to-market og kostnadene ved manuell håndtering, effektiviser testingen og gjør dine budskap mer nøyaktige og korrekte. Sørg for at leads kommer frem til dine selgere og utnytt flere kanaler. Fordelene er mange, så vær sikker på at ditt system har muligheter for automatisering.
Måling og rapportering
For å sikre at dine kampanjer har effekt, må du måle de. Løsningen du velger må derfor minimum ha rapportfunksjonalitet, slik at du ser om meldingen kom frem, ble lest og om den ga respons og eventuelt resulterte i en konvertering. Ofte vil man også måle salg, kundetilgang eller -avgang, og da må man enten ha mulighet til å sette opp egendefinerte rapporter eller kunne eksportere data til et eksternt system for videre rapportering og analyse.
I Cognito har vi lang erfaring i å velge teknologi til marketing, og vi hjelper deg gjerne.
Lyst til å nå nye høyder?
Det vil vi også. La oss ta en prat, eller et møte, for å finne ut hvordan vi kan hjelpe til.
Fyll ut skjemaet så kontakter vi deg. Se hvordan vi behandler personopplysninger.