Teknologi og verktøy

Teknologi har bidratt til at vi i økende grad har fokus på kunde­opplevelser. Internett har gitt kundene makten ved at de kan søke frem, sammenligne og vurdere pris og betingelser på produkter lenge før de besøker en butikk.

Vi mener det er viktig med fokus på kjerne­virksomhet, og i Cognito har vi derfor en partner­strategi for teknologi. Vi benytter ulike partnere til våre system­leveranser basert på vår oppdrags­givers krav og behov.

Det er derfor viktig å gjøre de riktige tingene, slik at investeringen gir den forventede avkastningen. Ved valg av systemløsning mener vi det er viktig å tenke på følgende punkter:

Fleksibel datamodell

Kommunikasjonen du sender til dine kunder og interessenter må oppfattes som relevant og komme til riktig tid. Du trenger derfor informasjon om tidligere kjøp, interesser, henvendelser og adferd for å segmentere og tilpasse budskapet. Kampanje­systemet må inneholde denne informasjonen og den må være tilgjengelig for å skape målgruppene dine. Det holder ikke med en liste med data, når data ligger på flere nivåer.

Eksempelvis må en kunde kunne ha flere kjøp og gjort flere henvendelser. Du trenger mer enn informasjon om siste kjøp. Kampanje­systemets datamodell må kunne gjenspeile forretnings­modellen din, og data må være lett tilgjengelige.

Support og støtte

En av årsakene til at system­implementeringer feiler eller ikke oppnår den forventede nytten, er at de ikke blir tilstrekkelig tatt i bruk grunnet manglende opplæring, fokus, og forankring. Det er også en utfordring at markeds­avdelinger reduseres eller ikke har kapasitet til alt kampanje­arbeidet. Da er det viktig å ha en partner som kan løsningen og som har kunnskap om hvordan du jobber.

Teknologi har bidratt til at vi i økende grad har fokus på kunde­opplevelser. Internett har gitt kundene makten ved at de kan søke frem, sammenligne og vurdere pris og betingelser på produkter lenge før de besøker en butikk.

Integrasjoner

Du har sannsynligvis informasjon om kundene dine som du trenger til marketing i flere systemer, og du ønsker at data fra kampanje­systemet skal presenteres på steder som «Min side», på landings­sider og i sosiale medier. Da er det viktig at løsningen du velger er på en teknologisk plattform som har tilgjengelige og godt dokumenterte API-er for enkel utveksling av data.

Automatisering

Optimaliser dine markeds­aktiviteter gjennom automatisering. Reduser time-to-market og kostnadene ved manuell håndtering, effektiviser testingen og gjør dine budskap mer nøyaktige og korrekte. Sørg for at leads kommer frem til dine selgere og utnytt flere kanaler. Fordelene er mange, så vær sikker på at ditt system har muligheter for automatisering.

Måling og rapportering

For å sikre at dine kampanjer har effekt, må du måle de. Løsningen du velger må derfor minimum ha rapport­funksjonalitet, slik at du ser om meldingen kom frem, ble lest og om den ga respons og eventuelt resulterte i en konvertering. Ofte vil man også måle salg, kundetilgang eller -avgang, og da må man enten ha mulighet til å sette opp egen­definerte rapporter eller kunne eksportere data til et eksternt system for videre rapportering og analyse.

I Cognito har vi lang erfaring i å velge teknologi til marketing, og vi hjelper deg gjerne.

Lyst til å nå nye høyder?

Det vil vi også. La oss ta en prat, eller et møte, for å finne ut hvordan vi kan hjelpe til.

  • Hidden
  • Hidden
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Fyll ut skjemaet så kontakter vi deg. Se hvordan vi behandler personopplysninger.