Automatisert retail reklameproduksjon
Produser kampanjemateriell 5 ganger raskere enn med tradisjonelle produksjonsmetoder
Produksjon av kampanjemateriell kan være en omfattende, tidkrevende og ikke minst kostbar prosess. Denne produksjonen er noe tradisjonelle reklamebyråer tar seg godt betalt for. Vi i Cognito tenker annerledes – tiden for å produsere retail kampanjemateriell på tradisjonell måte er passé. Ved å sette produksjonen i system, med et regelbasert malverk for all produkt- og priskommunikasjon kan hele produksjonsprosessen automatiseres.
Ineffektiv produksjon er en stor kostnadsdriver
- Hvis rutiner for oppdatering av en unik datakilde (Masterdata) mangler, kan man raskt ende i en situasjon hvor de samme tekstkorrekturene gjøres uke etter uke. Lyder dette kjent?
- Stjeler korrektur alt for mye av tiden deres?
- Bruker dere unødvendig tid på å finne riktige bilder tekster og priser?
- Bruker dere generelt alt for lang tid på å produsere kampanjemateriell?
Alt dette er velkjent problematikk for oss, og noe vi kan hjelpe våre kunder å finne en god løsning på. Cognito har egne systemer som er skreddersydd etter behovene vi ser i retailbransjen. Men vi har ingen betenkeligheter med å anbefale andre løsninger om vi anser det som det beste for dere.
Enkle integrasjoner mot kundens varedata
Integrasjoner høres dyrt ut, men det trenger det ikke å være. Vi setter opp enkle integrasjoner uten store prosjekter og dyre oppstartskostnader. Vi har erfaring med mange typer varekataloger PIM-løsninger som:
- Bluestone
- SAP/Hybris
- Inriver
Men i noen tilfeller trenger det ikke være mer komplisert enn webshop og excel ark. Varedata kombineres med smarte regelbaserte designmaler.
Produksjon
Tradisjonell produksjon enten den er intern eller gjennom et byrå, er delt opp i faser:
- Innspill (Markedsavdeling)
- Utarbeidelse (Byrå eller Inhouse)
- Korrektur (Frem og tilbake mellom markedsavd. og byrå)
- Publisering (Byrå)
Cognito har en gruppe fagpersoner med lang erfaring innen reklameproduksjon for retailsegmentet. Vi bidrar med å implementere rutiner og system så markedsavdelingen bruker minimalt med tid, overholder tidsfrister og eliminerer feil. Resultatet blir betydelige kostnadskutt som følge av lavere tidsforbruk både i markedsavdeling og produksjonsbyrå.
Etter mange års erfaring med flere av Norges største retailkjeder, tør vi påstå at ingen kan dette bedre enn oss!
Unik datakilde – produksjon til flere medieflater
Ved å benytte en unik datakilde vil du enkelt kunne produsere reklamemateriell til flere medieflater. Hvis du f.eks har produsert bannerannonser, plakater, hylleforkanter, kundeavis og digital signage, og du ønsker å endre en pris. Da endrer du prisen på kampanjenivå og prisen i alle dine produksjoner endres automatisk.
In-house produksjon
Produserer dere kampanjemateriellet internt? Det er ikke noe problem. Vi samarbeider med designere, kategoriansvarlige, markedskoordinatorer, markedsdirektører og alle som trenger å få sin hverdag til å bli mer effektiv.
Målet er å effektivisere bort repetitive oppgaver, slik at alle kan konsentrerer seg om det de kan best og få bort unødvendige tidstyver. Alt for mye tid går med til å finne frem bilder, tekster, logoer og annet materiell. Kopiering fra gamle kampanjer medfølger følgefeil. Vi analyserer og tar tak i de strukturelle utfordringer, som hindrer dere med å oppnå en effektiv arbeidsflyt. De fleste markedsavdelinger innenfor detaljhandel har de samme utfordringene. Kostnaden og tidsbruken for utforming og produksjon av kampanjemateriellet er for stor.
Tenk om dere kunne brukt mye mer av tiden og markedsbudsjettet til å utarbeide salgskonsepter og kreative kampanje ideer? Da vil dere sannsynligvis få en boost i omsetningen, og høyere bunnlinje.
I Cognito har vi en gruppe fagpersoner som har lang erfaring med reklameproduksjon for retailsegmentet og vi har gjennom årene jobbet med mange av Norges største retailkjeder. Ta gjerne kontakt for en uforpliktende prat.
Kontaktpersoner

Rolf Nordahl
Konsulent
Rolf har mange års erfaring med ledelse, systemutvikling og produksjon i reklamebyråer. Intern ledelse av produksjoner for retail-kunder, som f.eks. Elkjøp, XXL, ARK, Møbelringen, Jernia og REMA 1000. Rolf har bl.a. jobbet som driftsdirektør i FOLL Reklamebyrå og som ateliersjef i Schjærven Reklamebyrå.
Tlf: 92 41 68 98 / E-post: rolf@cognito.no

Anders Askevold
Prosjektleder
Anders har bred erfaring med utvikling av skreddersydde selgerløsninger, netthandelsløsninger, PIM, produksjonssystemer og IT innen reklamebransjen. Har tidligere jobbet med å sette opp arbeidsflyt- og produksjonssystemer for XXL, Elkjøp, Bohus, Power og Byggmakker. Anders har lang fartstid fra retail segmentet bl.a. som prosjektleder innenfor e-handel, systemeier i Schjærven Reklamebyrå og fra Papirfly.
Tlf: 90 61 39 84 / E-post: anders@cognito.no
Ønsker du å vite mer?
Fyll ut skjemaet så kontakter vi deg for et møte.