Automatisert retail reklame­produksjon

Produser kampanjemateriell 5 ganger raskere enn med tradisjonelle produksjonsmetoder

Produksjon av kampanjemateriell kan være en omfattende, tidkrevende og ikke minst kostbar prosess. Denne produksjonen er noe tradisjonelle reklamebyråer tar seg godt betalt for. Vi i Cognito tenker annerledes – tiden for å produsere retail kampanjemateriell på tradisjonell måte er passé. Ved å sette produksjonen i system, med et regelbasert malverk for all produkt- og priskommunikasjon kan hele produksjonsprosessen automatiseres.

Ineffektiv produksjon er en stor kostnadsdriver

  • Hvis rutiner for oppdatering av en unik datakilde (Masterdata) mangler, kan man raskt ende i en situasjon hvor de samme tekstkorrekturene gjøres uke etter uke. Lyder dette kjent?
  • Stjeler korrektur alt for mye av tiden deres?
  • Bruker dere unødvendig tid på å finne riktige bilder tekster og priser?
  • Bruker dere generelt alt for lang tid på å produsere kampanjemateriell?

Alt dette er velkjent problematikk for oss, og noe vi kan hjelpe våre kunder å finne en god løsning på. Cognito har egne systemer som er skreddersydd etter behovene vi ser i retailbransjen. Men vi har ingen betenkeligheter med å anbefale andre løsninger om vi anser det som det beste for dere.

Enkle integrasjoner mot kundens varedata

Integrasjoner høres dyrt ut, men det trenger det ikke å være. Vi setter opp enkle integrasjoner uten store prosjekter og dyre oppstartskostnader. Vi har erfaring med mange typer varekataloger PIM-løsninger som:

  • Bluestone
  • SAP/Hybris
  • Inriver

Men i noen tilfeller trenger det ikke være mer komplisert enn webshop og excel ark. Varedata kombineres med smarte regelbaserte designmaler.

Produksjon

Tradisjonell produksjon enten den er intern eller gjennom et byrå, er delt opp i faser:

  • Innspill (Markedsavdeling)
  • Utarbeidelse (Byrå eller Inhouse)
  • Korrektur (Frem og tilbake mellom markedsavd. og byrå)
  • Publisering (Byrå)

Cognito har en gruppe fagpersoner med lang erfaring innen reklameproduksjon for retailsegmentet. Vi bidrar med å implementere rutiner og system så markedsavdelingen bruker minimalt med tid, overholder tidsfrister og eliminerer feil. Resultatet blir betydelige kostnadskutt som følge av lavere tidsforbruk både i markedsavdeling og produksjonsbyrå.

Etter mange års erfaring med flere av Norges største retailkjeder, tør vi påstå at ingen kan dette bedre enn oss!

Unik datakilde – produksjon til flere medieflater

Ved å benytte en unik datakilde vil du enkelt kunne produsere reklame­materiell til flere medieflater. Hvis du f.eks har produsert banner­annonser, plakater, hylleforkanter, kundeavis og digital signage, og du ønsker å endre en pris. Da endrer du prisen på kampanjenivå og prisen i alle dine produksjoner endres automatisk.

In-house produksjon

Produserer dere kampanjemateriellet internt? Det er ikke noe problem. Vi samarbeider med designere, kategoriansvarlige, markedskoordinatorer, markedsdirektører og alle som trenger å få sin hverdag til å bli mer effektiv.

Målet er å effektivisere bort repetitive oppgaver, slik at alle kan konsentrerer seg om det de kan best og få bort unødvendige tidstyver. Alt for mye tid går med til å finne frem bilder, tekster, logoer og annet materiell. Kopiering fra gamle kampanjer medfølger følgefeil. Vi analyserer og tar tak i de strukturelle utfordringer, som hindrer dere med å oppnå en effektiv arbeidsflyt. De fleste markedsavdelinger innenfor detaljhandel har de samme utfordringene. Kostnaden og tidsbruken for utforming og produksjon av kampanjemateriellet er for stor.

Tenk om dere kunne brukt mye mer av tiden og markedsbudsjettet til å utarbeide salgs­konsepter og kreative kampanje ideer? Da vil dere sannsynligvis få en boost i omsetningen, og høyere bunnlinje.

I Cognito har vi en gruppe fagpersoner som har lang erfaring med reklame­produksjon for retailsegmentet og vi har gjennom årene jobbet med mange av Norges største retail­kjeder. Ta gjerne kontakt for en uforpliktende prat.

Kontaktpersoner

Rolf Nordahl

Konsulent

Rolf har mange års erfaring med ledelse, system­utvikling og produksjon i reklame­byråer. Intern ledelse av produksjoner for retail-kunder, som f.eks. Elkjøp, XXL, ARK, Møbelringen, Jernia og REMA 1000. Rolf har bl.a. jobbet som driftsdirektør i FOLL Reklame­­byrå og som ateliersjef i Schjærven Reklamebyrå.

Tlf: 92 41 68 98  /  E-post: rolf@cognito.no

Anders Askevold

Prosjektleder

Anders har lang og bred erfaring med utvikling av produksjons­systemer, arbeids­flyt, PIM og IT innen reklame­bransjen. Har tidligere jobbet med å sette opp arbeidsflyt- og produksjons­systemer for XXL, Elkjøp, Bohus, Power og Byggmakker. Anders har bred erfaring innenfor retail segmentet bl.a. som system­eier i Schjærven Reklame­byrå, fra Papirfly hvor han jobbet som konsulent, og som prosjekt­leder innenfor e-handel i Degree.

Tlf: 90 61 39 84  /  E-post: anders@cognito.no

Ønsker du å vite mer?

Fyll ut skjemaet så kontakter vi deg for et møte.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Relaterte artikler

SaaS applikasjon for automatisert retail reklameproduksjon

Retailkjeder bruker for mye tid og penger på produksjon av kampanje­materiell til analoge og digitale flater. Vi hjelper deg å automatisere hele produksjonen.

AI – en markeds­førers beste støttespiller

En av de største utfordringene i markedsføring i dag er at mange sitter på mengder av data, men utnytter kanskje bare en brøkdel.

Slik lager du DM som selger

Vårt viktigste råd er at bedre planlegging og tids­frister, gir DM-er som selger mer. Meningen er at tipsene under skal motivere deg til å lage en plan med tidsfrister.