Miniguide:

Digital markedsføring for nettbutikker

Få økt salg ved å velge riktig strategi

Driver du en nettbutikk i dag eller vurderer å starte en? Da er det viktig å velge riktig digital strategi. I denne miniguiden finner du noen tips til hva du kan gjøre. Du kan ha verdens beste nettbutikk, men uten riktig digital strategi som trekker kunder inn i butikken, får du neppe noe salg.

Digital markedsføring kan grovt sett deles opp i fire kategorier, push, pull, conversion og retention. Alle disse kategoriene jobber sammen i en helhetlig markedsføringsstrategi. Å finne den riktige balansen mellom disse fire kategoriene er nøkkelen til en god digital markedsføringsstrategi.

Push

Strategien ligger i ordet, her ønsker vi å «pushe» et budskap eller produkt ut til en bestemt målgruppe. Gjennom push-strategien er målet å skape en interesse for dine produkter og din merkevare. Målgruppen er potensielle kunder som ikke kjenner til dine produkter fra tidligere. Men vi skyter ikke i blinde, dette er personer eller bedrifter som du tror kan ha interesse for dine produkter. Målgruppen kan være basert på data fra andre kunder i butikken og vi kan skape såkalt «look alike audiences». Det vil si at vi målretter annonsene mot et publikum som har noe av den samme profilen som de personene/bedriftene som allerede er kunder i din nettbutikk eller har vist interesse på nettet.

Kanaler vi vanligvis benytter i push-fasen:

Pull

Gjennom pull-strategien er målet å trekke personer inn i nettbutikken og skape interessenter om til kunder. Her er målgruppen personer som har vist interesse for ditt produkt. Dette kan f.eks. være gjennom interaksjon med annonser, engasjement i sosiale medier, sett en viss lengde av en video, eller at de aktivt har søkt etter dine produkter.

Kanaler vi vanligvis benytter i pull-fasen:

Conversion

Igjen så ligger strategien i ordet, her er målet å skape konverteringer. Konverteringer kan være flere forskjellige handlinger, men den viktigste for en nettbutikk er selvfølgelig gjennomføring av en transaksjon. Men det kan også være en påmelding til et nyhetsbrev, utfylling av et kontaktskjema, nedlastning av et whitepaper, påmelding til et webinar, eller annet du finner viktig for din digital strategi. Retargeting er en veldig viktig del av en conversion-strategi. Hvis en bruker har vært inne og sett på ett produkt i nettbutikken din, men ikke gjennomført et kjøp, kan du ved hjelp av retargeting påminne og vise dette produktet og tilsvarende produkter til den samme brukeren, med mål om at den gjennomfører kjøpet. Det er også viktig å påpeke at kommunikasjonen i nettbutikken din også er essensielt i denne fasen. Personalisert kommunikasjon i nettbutikken, basert på kundeprofilen er viktig faktor får å øke konverteringen.

Kanaler og teknikker vi vanligvis benytter i Conversion-fasen:

  • Nettsiden
  • Lead Ads
  • Retargeting

Retention – Aftersales

Nå har vi kommet inn i fasen hvor brukeren har blitt kunde. Dette er en ekstremt viktig del av det å drive en nettbutikk. Det kan koste opp til 5 ganger mer å få en ny kunde, enn å ta vare på en eksisterende kunde som gjentar flere kjøp. Målet er å skape en lojal kunde som kjøper produkter av deg gang på gang. I denne fasen er god og personalisert kundedialog veldig viktig. Et godt CRM-system med gode auto-responders, hjelper deg med å ivareta kundedialogen. automatisering, AI/maskinlæring og segmentering er nøkkelen til å skape en god kundedialog.

Kanaler og teknikker vi vanligvis benytter i Retention-fasen:

  • Retargeting (Facebook/Instagram)
  • Google remarketing
  • E-post
  • SMS
  • Nettside

Viktige digitale markedsføringskanaler for nettbutikker

Det er noen kjøpte kanaler som er spesielt viktige for nettbutikker. Dette er selvfølgelig bare noen av de mange kanaler og strategier en nettbutikk må jobbe med. Det kommer helt an på hva slags produkter du selger, og hvilke målgrupper du har. Men det er noen universelle kjøpte kanaler som vi har beskrevet under.

Google shopping ads (PPC)

Google shopping ads er et «must have» for en nettbutikk. Shopping ads vises rett under et relevant søk på Google. Dette gjør at produktet ditt blir synlig for kunder som er i kjøpsmodus og dermed blir annonsen din blir ekstremt relevant for kunden. Shopping-ads er også mer visuelle enn vanlige søkeords-annonser. Her kan du vise frem produktbilder, titler, priser og vurderinger.

Når du tar i bruk Google shopping er det viktig at du har gode produktdata i nettbutikken din. Gjennomarbeidet produktdata i nettbutikken kan gi deg en meget god avkastning over tid. Google baserer visninger av annonser på relevans ut fra det aktuelle søket. Hvis du har jobbet godt med produkttekster, bilder, titler, etc. vil din annonse være relevant for søkeren og vises for en potensiell kunde.

Hvis du har gode produktanmeldelse bør dette også være inkludert i produktdataene dine. Dette vil gi en høyere konvertering og økt salg.

Facebook – Dynamic product ads (DPA)

Dynamiske annonser fungerer på noe av den samme måten som Google shopping ads. Det vil si at du kobler til en varekatalog (datafeed) til din Facebook Manager-konto. Hvis din data feed er satt opp korrekt kan du benytte samme data feed til både Google shopping og Facebook DPA. Du kan også legge inn varene manuelt, men det er ikke å anbefale. Hele poenget er at varekatalogen skal være dynamisk og hente varedata rett fra din nettbutikk. Oppdaterer du varedata i nettbutikken skal også dataene i dine dynamiske annonser bli oppdatert.

Fordelen med å bruke dynamiske annonser er at du kan vise brukerne produkter fra katalogen din, som de allerede har vist interesse for andre steder på nettet. Men for å få til dette på en korrekt måte er det viktig at du setter opp trackingen riktig gjennom Facebook pixelen.

Les mer om hvordan du setter opp en varekatalog på Facebook sine hjelpesider

Retargeting/Remarketing

Retargeting, eller remarketing som Google kaller det, gir deg muligheten til å promotere produkter til brukere som har besøkt nettsiden din. Det er svært få mennesker som handler første gangen de besøker en nettbutikk. Potensielle kunder trenger ofte en påminnelse om det aktuelle produktet før de foretar et kjøp. Derfor er retargeting en veldig viktig taktikk som alle nettbutikker må benytte. Hvis en brukere ha vært inne på nettbutikken din og vist interesse for produktet kan vi ved hjelp av tracking og datafeeds vise det aktuelle produktet f.eks. i nyhetsfeeden på Facebook eller som bannere på en nettside som brukeren besøker.

En annen måte å benytte retargeting på er å skape mersalg. Hvis en kunde har kjøpt et spesielt produkt, kan vi promotere produkter som denne personen sannsynligvis vil være interessert i, basert på kjøpshistorikk og annen data.

E-postmarkedsføring – automatisering

En gjennomført strategi med tanke på e-postmarkedsføring er helt essensielt for en nettbutikk. E-postmarkedsføring er den kanalen som gir høyest ROI av alle digitale kanaler. For hver 10 krone du bruker på e-postmarkedsføring, kan du forvente en gjennomsnittlig avkastning på 500 kroner (DMA, 2019). Gjennomført segmentering og personalisering bidrar til å øke ROI betraktelig.

For å klare å skape et gjennomarbeidet oppsett av din e-postmarkeds–føring trenger du et godt verktøy som hjelper deg igjennom hele prosessen. Vi benytter Mailup som vår plattform.

Personalisert kjøpsopplevelse gjennom CDP-plattform

Hvis du skal klare å nå igjennom til en kunde med ditt budskap, bør kommunikasjonen være relevant og personalisert. Vi blir utsatt for så mye informasjon i løpet av en dag at vi automatisk og ubevisst, sorterer vekk alt vi ser på som unødvendig informasjon.

For å klare å skape en personalisert kundereise og benytte alle de dataene dere sitter inne med må det benyttes en CDP (Customer Data Platform) En CDP-løsning samler data fra alle berøringspunktene en kunde har med din bedrift. Enten det er via sosiale medier, annonser, POS- og ERP-systemer, kundeklubb, nettsider, nyhetsbrev m.m. Ut ifra alle disse dataene genererer CDP-plattformen 360 graders kundeprofiler. Dette gjør at du kan skape dynamisk personalisert innhold gjennom hele kundereisen, i annonser, på nettsiden og i e-postmarkedsføring.

Vi benytter Datatrics som CDP-løsning.

Vi håper denne miniguiden har vært nyttig og gitt deg innsikt som kan være nyttig for deg og din bedrift. Hvis du har spørsmål eller ønsker hjelp til å markedsføre din nettbutikk, er det bare å ta kontakt.

Kontaktpersoner

Rolf Nordahl

Konsulent

Rolf har mange års erfaring med ledelse, system­utvikling og produksjon i reklame­byråer. Intern ledelse av produksjoner for retail-kunder, som f.eks. Elkjøp, XXL, ARK, Møbelringen, Jernia og REMA 1000. Rolf har bl.a. jobbet som driftsdirektør i FOLL Reklame­­byrå og som ateliersjef i Schjærven Reklamebyrå.

Tlf: 92 41 68 98  /  E-post: rolf@cognito.no

Anders Askevold

Prosjektleder

Anders har bred erfaring med utvikling av skreddersydde selgerløsninger, netthandelsløsninger, PIM, produksjons­systemer og IT innen reklame­bransjen. Har tidligere jobbet med å sette opp arbeidsflyt- og produksjons­systemer for XXL, Elkjøp, Bohus, Power og Byggmakker. Anders har lang fartstid fra retail segmentet bl.a. som prosjekt­leder innenfor e-handel, system­eier i Schjærven Reklame­byrå og fra Papirfly.

Tlf: 90 61 39 84  /  E-post: anders@cognito.no

Ønsker du å vite mer?

Fyll ut skjemaet så kontakter vi deg for et møte.

  • Hidden
  • Hidden
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.